LukiMat sanasto
Sanasto koostuu LukiMat sivustoilla teksteissä esiintyvistä vieraammista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Sanastosta löytyvä käsite näkyy teksteissä korostettuna.
Viemällä hiiren korostetun käsitteen päälle, saat käsitteen määritelmän näkyviin. Sanastoa voi käyttää myös tekemällä sanahakuja (koko sana tai sanan osa) tai aakkosittain valitsemalla kaikki tietyllä kirjaimella alkavat käsitteet. Myös Ä-kirjaimella voi hakea sanastosta.
- Äännetietoisuus
- eli fonologinen tietoisuus on kykyä kääntää huomio sanojen merkityksestä sanoissa esiintyviin äänteisiin.Äännetietoisuus on kehittyvä taito.
Leikki-ikäinen kykenee yleensä tunnistamaan tavun kokoisen äänne-elementin annetuista sanoista (Esimerkki: Missä sanassa kuuluu ääni /ju/ : talo- juna - keinu). Esikouluikäinen pystyy jo yleensä tunnistamaan äänteen kokoisen elementin annetuista sanoista (Esimerkki: Missä sanassa kuuluu ääni /l/ : talo- juna - keinu).
Alkavasta äännetietoisuudesta käytetään myös nimitystä äänteellinen herkkyys (tai fonologinen herkkyys). - Agrafia
- Aivovauriosta tai aivojen toimintahäiriöistä johtuva kirjoitusvaikeus. Lukujen agrafialla tarkoitetaan lukujen kirjoittamista koskevaa häiriötä.
- Aivoinfarkti
- Aivoinfarktilla, eli aivoverisuonen tukoksella tarkoitetaan aivoverenkierron häiriötä, jonka yleisin syy on on verisuonten kovettuminen ja ahtautuminen. Ahtautuneeseen suoneen syntyvää tukos estää verenkierron, jonka vuoksi tietty kudosalue jää ilman happea. Aivojen hermosolukko ei kestä hapenpuutetta, vaan se vaurioituu pysyvästi lyhyessä ajassa aiheuttaen aivojen toimintahäiriön, eli aivohalvauksen. (Lähde:aivohalvaus- ja dysfasialiitto.)
- Akalkulia
- Akalkulialla tarkoitetaan laskutaidossa ilmenevää vakavaa häiriötä, jossa jo peruslaskutoimitusten suorittamisessa on vaikeuksia.
- Aleksia
- Aivovauriosta tai aivojen toimintahäiriöistä johtuva lukemisvaikeus. Lukujen aleksialla tarkoitetaan lukujen lukemista koskevaa häiriötä.
- Algebra
- Perinteisesti koulumatematiikassa algebralla tarkoitetaan kirjainlaskua. Tuttuna käyttökohteena on muun muassa potenssilauseke ja sen sieventäminen (esim. 2a2 + 6a2 ). Opetussuunnitelmassa on 1-2 luokille keskeisissä sisällöissä algebraan määritelty säännönmukaisuuksien, suhteiden ja riippuvuuksien näkeminen kuvista sekä yksinkertaiset lukujonot.
- Alkukartoitus
- Koulun alussa on tärkeää selvittää, mitä lapset jo osaavat. Taitoja kartoitetaan arkihavaintojen, tehtävien ja testien avulla.
Lukemisen ja kirjoittamisn taitoja kartoitettaessa opettajan on hyvä tietää, miten lapsi ymmärtää kieltä ja millaiset lukemisvalmiudet hänellä on.
(ARMI Luku- ja kirjoitustaidon arviointimateriaali 1.luokalle.) - Alzheimer
- Alzheimerin tauti on hitaasti etenevä aivoja rappeuttava sairaus, jossa erityisesti aivojen muistijärjestelmään liittyvät hermosolut ja aivoalueet vaurioituvat. Alzheimerin taudin yleisyys lisääntyy iän myötä, mutta se voi alkaa jo alle 50 vuodenkin iässä.
- Aritmeettiset yhdistelmät
- Aritmeettisilla yhdistelmillä (l. faktoilla) tarkoitetaan yhteen-, vähennys- ja kertolaskussa harjoittelun myötä muistiin rakentuvia lukujen välisiä yhteyksiä.
- Asperger
- Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Asperger-henkilöllä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja eriasteisesti poikkeavaa. Asperger-henkilöt ymmärtävät asioiden merkityksiä eri lailla ja mieltävät ympäristöään eri lailla. Käyttäytymisessä havaittavia piirteitä ovat mm. vaikeudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa, paneutuminen erityisiin mielenkiinnon kohteisiin, vaikeus asettua toisen ihmisen asemaan sekä poikkeavat reaktiot aistiärsykkeisiin. (Lähde: Autismi- ja Aspergerliitto)
- Auditiivinen
- Kuulohavaintoa koskeva tai siihen perustuva.
- Autismi
- Autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Autistisilla henkilöillä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja tavallisesta huomattavasti poikkeavaa. Häiriö huomataan useimmiten lapsen kehityksen siinä vaiheessa, kun hänen pitäisi alkaa opetella vuorovaikutustaitoja. Autistinen henkilö voi kommunikoida poikkeavasti sekä ajatella, ymmärtää ja mieltää asioiden merkityksiä ja ympristöään eri tavalla. Käyttäytymisessä havaittavia piirteitä ovat mm. puutteellinen tai poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio, rajoittunut stereotypinen käytös sekä poikkeavat reaktiot aistiärsykkeisiin. (Lähde: Autismi- ja Aspergerliitto)
- Dementia
- Dementialla tarkoitetaan aivovaurioon tai aivosairauteen liittyvää älyllisten toimintojen, erityisesti muistin ja päättelykyvyn, heikkenemistä.
- Dyskalkulia
- Dyskalkulia (engl. dyscalculia) tarkoittaa vaikeuksia oppia tai ymmärtää matematiikkaa. Dyskalkulia-termiä käytetään yleensä, kun kyseessä on erittäin merkittävä heikkous perustaitojen, ennen kaikkea aritmetiikan osaamisessa ja/tai oppimisessa.
Dyskalkulia tulee kreikan sanasta dys, mikä tarkoittaa "huonosti, heikosti" ja latinan sanasta "calculare", mikä tarkoittaa luettelemalla laskemista. Calculare tulee vuorostaan sanasta "calculus", mikä tarkoittaa pientä kiveä tai myöhemmin myös yhtä helmitaulun helmeä (vrt. kalkulaattori, laskukone). - Dysleksia
- ks. Lukivaikeus
- Erityinen tuki
- Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Erityinen tuki muodostuu erityisen tuen päätökseen perustuvasta erityisopetuksesta sekä muista esi- ja perusopetuksen tukimuodoista. Erityisen tuen tehtävänä on tarjota oppilaalle kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista tukea. Erityisen tuen antamiseksi opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen erityisen tuen päätös.
- Erityisen tuen päätös
- Erityinen tuki on vahvin tukimuoto, jota voidaan antaa erityisen tuen päätöksellä. Erityisen tuen päätöksessä päätetään lapsen oikeusturvan ja opetuksen järjestämisen kannalta merkittävät asiat (kuten lapsen pääsääntöinen opetusryhmä, mahdolliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä muut tarvittavat pelvelut). Myös oppimäärän yksilöllistämisestä määrätään erityisen tuen päätöksessä. Erityisen tuen päätös tarkistetaan ainakin toisen vuosiluokan jälkeen ja ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä sekä aina lapsen tuen tarpeen muuttuessa.
- Erityisopetus
- Erityisopetuksella tarkoitetaan erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta. Oppilas voi saada erityisopetusta osa-aikaisesti muun opetuksen ohessa, erityisluokissa, erityiskouluissa tai muussa oppilaalle soveltuvassa paikassa ja muodossa. Osa-aikaista erityisopetusta nimitetään myös pienryhmäopetukseksi, klinikkaopetukseksi ja luokattomaksi erityisopetukseksi. (Koulukielen sanasto, 2007.)
- Erityisryhmä
- Erityisryhmä on erityisopetuksen yksi toteutusmuoto
(Ks. erityisopetus). Integroidusta erityisryhmästä puhutaan silloin, kun ryhmässä on sekä erityisopetuksen että yleisopetuksen lapsia. - Erotusdiagnostiikka
- Sairauksia ja vaikeuksia arvioitaessa on tärkeätä tutkia miltä ilmiöön kuuluu ja mitä siihen ei kuulu, jotta päädyttäisiin oikeisiin johtopäätöksiin mikä sairaus tai vaikeus on kyseessä. Asian selvittelyssä arvioidaan terveydentilaa ja kehityksellisiä asioita laajemminkin. Tällöin puhutaan erotusdiagnostiikasta.
- Familiaalinen
- periytyvä, suvuittain esiintyvä
- Foneemi
- Puheessa oleva äänne tai äänteiden yhtymä, fonologinen yksikkö, jota kyseisessä kielessä ei voi enää jakaa pienempiinperäkkäisiin fonologisiin yksikköihin. Esimerkiksi sanoissa vaade/vaate on yhden foneemin ero.
- Fonologinen tietoisuus
- ks. äännetietoisuus
- Fragile-X
- Fragile-x-oirehtymä on perinnöllinen sairaus, jonka merkittävin oire on kehitysvammaisuus. Oireyhtymä periytyy X-kromosomisesti. Fragile-x oireyhtymä on Downin oireyhtymän jälkeen toiseksi tavallisin kehitysvammaisuuden syy. Perinnöllisen kehitysvammaisuuden syistä se on yleisin.
- Frontaali
- Otsaan liittyvä. Frontaalilohko eli otsaolohko on yksi isojen aivojen neljästä lohkosta.
- Geeni
- Perintötekijä. Perinnöllistä ominaisuutta ohjaava dna-jakso, joka sisältää tiedon valkuaisaineen tai rna-molekyylin valmistamiseksi.
- Grafeemi
- Kirjoitetussa kielessä esiintyvä merkki tai merkkiryhmä vrt. foneemi
- Hienomotoriikka
- Hienomotoriikalla tarkoiteaan pienten lihasten hallintaa,
kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta. Hienomotorisia taitoja ovat esimerkiksi piirtäminen ja kengännauhojen sitominen. - Hienomotoriset taidot
- Yleisnimitys hienovaraisia (ei siis isoja lihasliikkeitä) lihasliikkeitä koskevista taidoista. Esimerkiksi kirjoittamisessa ja piirtämisessä tarvitaan käden alueen lihasten hienovaraista hallintaa, mutta ei juurikaan suurten käsilihasten voimaa.
- HOJKS
- Erityistä tukea koskevan päätöksen toimeenpanemiseksi oppilaalle on laadittava yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). HOJKS on pedagoginen asiakirja, josta tulee ilmetä lapsen erityistä tukea koskevan päätöksen mukainen opetuksen ja muun tuen antaminen. HOJKS on siis suunnitelma oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteista ja sisällöistä, pedagogisista menetelmistä ja muista tarvittavista tukitoimista. HOJKSin laatimisessa hyödynnetään lapselle osana tehostettua tukea tehtyä oppimissuunnitelmaa sekä pedagogista selvitystä ja sen yhteydessä kerättyä tietoa. Suunnitelma tulee tarkistaa tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa, lapsen oppimisen tarpeiden mukaiseksi.