LukiMat sanasto
Sanasto koostuu LukiMat sivustoilla teksteissä esiintyvistä vieraammista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Sanastosta löytyvä käsite näkyy teksteissä korostettuna.
Viemällä hiiren korostetun käsitteen päälle, saat käsitteen määritelmän näkyviin. Sanastoa voi käyttää myös tekemällä sanahakuja (koko sana tai sanan osa) tai aakkosittain valitsemalla kaikki tietyllä kirjaimella alkavat käsitteet. Myös Ä-kirjaimella voi hakea sanastosta.
- Äännetietoisuus
- eli fonologinen tietoisuus on kykyä kääntää huomio sanojen merkityksestä sanoissa esiintyviin äänteisiin.Äännetietoisuus on kehittyvä taito.
Leikki-ikäinen kykenee yleensä tunnistamaan tavun kokoisen äänne-elementin annetuista sanoista (Esimerkki: Missä sanassa kuuluu ääni /ju/ : talo- juna - keinu). Esikouluikäinen pystyy jo yleensä tunnistamaan äänteen kokoisen elementin annetuista sanoista (Esimerkki: Missä sanassa kuuluu ääni /l/ : talo- juna - keinu).
Alkavasta äännetietoisuudesta käytetään myös nimitystä äänteellinen herkkyys (tai fonologinen herkkyys). - Agrafia
- Aivovauriosta tai aivojen toimintahäiriöistä johtuva kirjoitusvaikeus. Lukujen agrafialla tarkoitetaan lukujen kirjoittamista koskevaa häiriötä.
- Aivoinfarkti
- Aivoinfarktilla, eli aivoverisuonen tukoksella tarkoitetaan aivoverenkierron häiriötä, jonka yleisin syy on on verisuonten kovettuminen ja ahtautuminen. Ahtautuneeseen suoneen syntyvää tukos estää verenkierron, jonka vuoksi tietty kudosalue jää ilman happea. Aivojen hermosolukko ei kestä hapenpuutetta, vaan se vaurioituu pysyvästi lyhyessä ajassa aiheuttaen aivojen toimintahäiriön, eli aivohalvauksen. (Lähde:aivohalvaus- ja dysfasialiitto.)
- Akalkulia
- Akalkulialla tarkoitetaan laskutaidossa ilmenevää vakavaa häiriötä, jossa jo peruslaskutoimitusten suorittamisessa on vaikeuksia.
- Aleksia
- Aivovauriosta tai aivojen toimintahäiriöistä johtuva lukemisvaikeus. Lukujen aleksialla tarkoitetaan lukujen lukemista koskevaa häiriötä.
- Algebra
- Perinteisesti koulumatematiikassa algebralla tarkoitetaan kirjainlaskua. Tuttuna käyttökohteena on muun muassa potenssilauseke ja sen sieventäminen (esim. 2a2 + 6a2 ). Opetussuunnitelmassa on 1-2 luokille keskeisissä sisällöissä algebraan määritelty säännönmukaisuuksien, suhteiden ja riippuvuuksien näkeminen kuvista sekä yksinkertaiset lukujonot.
- Alkukartoitus
- Koulun alussa on tärkeää selvittää, mitä lapset jo osaavat. Taitoja kartoitetaan arkihavaintojen, tehtävien ja testien avulla.
Lukemisen ja kirjoittamisn taitoja kartoitettaessa opettajan on hyvä tietää, miten lapsi ymmärtää kieltä ja millaiset lukemisvalmiudet hänellä on.
(ARMI Luku- ja kirjoitustaidon arviointimateriaali 1.luokalle.) - Alzheimer
- Alzheimerin tauti on hitaasti etenevä aivoja rappeuttava sairaus, jossa erityisesti aivojen muistijärjestelmään liittyvät hermosolut ja aivoalueet vaurioituvat. Alzheimerin taudin yleisyys lisääntyy iän myötä, mutta se voi alkaa jo alle 50 vuodenkin iässä.
- Aritmeettiset yhdistelmät
- Aritmeettisilla yhdistelmillä (l. faktoilla) tarkoitetaan yhteen-, vähennys- ja kertolaskussa harjoittelun myötä muistiin rakentuvia lukujen välisiä yhteyksiä.
- Asperger
- Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Asperger-henkilöllä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja eriasteisesti poikkeavaa. Asperger-henkilöt ymmärtävät asioiden merkityksiä eri lailla ja mieltävät ympäristöään eri lailla. Käyttäytymisessä havaittavia piirteitä ovat mm. vaikeudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa, paneutuminen erityisiin mielenkiinnon kohteisiin, vaikeus asettua toisen ihmisen asemaan sekä poikkeavat reaktiot aistiärsykkeisiin. (Lähde: Autismi- ja Aspergerliitto)
- Auditiivinen
- Kuulohavaintoa koskeva tai siihen perustuva.
- Autismi
- Autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä. Autistisilla henkilöillä aistien välittämä tieto ja sen tulkinta on yksilöllistä ja tavallisesta huomattavasti poikkeavaa. Häiriö huomataan useimmiten lapsen kehityksen siinä vaiheessa, kun hänen pitäisi alkaa opetella vuorovaikutustaitoja. Autistinen henkilö voi kommunikoida poikkeavasti sekä ajatella, ymmärtää ja mieltää asioiden merkityksiä ja ympristöään eri tavalla. Käyttäytymisessä havaittavia piirteitä ovat mm. puutteellinen tai poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio, rajoittunut stereotypinen käytös sekä poikkeavat reaktiot aistiärsykkeisiin. (Lähde: Autismi- ja Aspergerliitto)