Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako Numerorata -tietokonepeli esikoululaisen matematiikan osaamiseen. Erityisinä huomionkohteina olivat lukujonotaidot ja aritmeettiset perustaidot.
Tutkimukseen valittiin kaikkiaan 60 esikoululaista erään Etelä-Savon kaupungin 12:sta päiväkodista. Ensin mukaan pääsivät 30, matematiikassa tukea tarvitsevaa lasta. Tämän valinnan tekivät lasten omat opettajat. Lisäksi jokaiselle koehenkilölle valittiin
kontrolli samasta päiväkodista. Kontrollin tuli olla iältään mahdollisimman
lähellä koehenkilöä.
Aineisto kerättiin helmi–toukokuussa 2007. Alku- ja toistomittauksen jälkeen matematiikassa tukea tarvitsevat lapset jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään. Toinen ryhmä pelasi kolmen viikon harjoittelujakson aikana Numerorataa (15) ja toinen ryhmä Ekapeli-Matikkaa (15). Kontrollit (30) eivät pelanneet. Pelijakson jälkeen suoritettiin välitön loppumittaus ja siitä neljän viikon kuluttua viivästetty loppumittaus. Mittareina tutkimuksessa käytettiin
työmuistitehtäviä, matemaattista taitoa mittaavia tehtäviä sekä nopean
sarjallisen nimeämisen tehtävää.
Tutkimustulokset osoittivat, että Numerorata -ryhmän aritmetiikan taidot kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi enemmän suhteessa kontrolleihin. Sen sijaan lukujonotaidoissa ei tapahtunut merkitsevää muutosta kummassakaan interventioryhmässä. Numerorata osoittautui tehokkaammaksi aritmetiikan taitojen kehittäjäksi kuin Ekapeli-Matikka. Lisäksi molemmat pelit koettiin mielekkäiksi ja lasten motivaatio säilyi hyvänä koko intervention ajan. Myös opettajat suhtautuivat peleihin myönteisesti.
Tutkimus kuuluu osaksi Opetusministeriön rahoittamaa LukiMat -hanketta
(2007–2009). Hankkeen tavoitteena on kehittää tietokoneavusteisia materiaaleja
lastentarhan- ja alkuopettajien työn tueksi niin luku- ja kirjoitustaitoon kuin
matematiikkaankin. Tarkempi tutkimusraportti tullaan julkaisemaan myöhemmässä vaiheessa Lukimat -sivustolla.