Pelin sisältö

Millaisia tehtäviä Ekapeli-Matikka sisältää?

Pelikentät ja niiden tehtäväsisällöt syksyn 2008 versiossa

Syksyn 2008 versiossa on 106 pelikenttää. Kenttien tehtävämäärät vaihtelevat 4-20 tehtävän välillä. Pelissä aina seuraavaksi pelattavan kentän tiedot ilmestyvät lapsen Matikkakirjaan, joka löytyy Pulpetti -näkymästä. Jokainen lapsi aloittaa pelin ensimmäisestä kentästä ja etenee ennalta asetetussa kenttäjärjestyksessä. Jatkossa peli tulee olemaan adaptiivinen eli peli mukautuu automaattisesti lapsen taitotasoon nähden.

Tällä hetkellä jokainen pelaaja pelaa kentät numerojärjestyksessä. Kenttiä ei voi ohittaa. Kehitystyön myötä on tarkoitus, että lapsi voidaan ohjata heti pelin alussa hänelle sopivaan pelikenttään.

Ärsykkeet

Pelin ideana on, että lapsi valitsee aina esitetyistä vaihtoehdoista ääniohjeen perusteella oikean. Vaihtoehtojen eli ärsykkeiden määrä sekä niiden esitystapa vaihtelee. Ärsykkeet esiintyvät ruudulla joko rivissä tai ympyrän muodossa. Ärsykkeet eivät liiku.

Sisältö

Syksyn 2008 versiossa sisältö on jaettu neljään osaan. Jokaisessa osassa harjoitellaan samoja taitoja, mutta matemaattinen esitystapa ja lukualue vaihtelevat. Taidot ovat yksi-yhteen vastaavuus, vertailu, järjestäminen, lukusanan, lukumäärän ja numerosymbolin vastaavuus, lukujono eteen- ja taaksepäin, yhdistelmät ja hajotelmat sekä yhteenlasku. Pelissä esiintyviä matemaattisia käsitteitä ovat yhtä monta, enemmän kuin, vähemmän kuin, eniten, vähiten, ennen, jälkeen, pienempi kuin, suurempi kuin, pienin, suurin, yhtä suuri kuin ja yhteensä sekä lukusanat 0-10. Matemaattisia symboleita numeroiden 0-10 lisäksi ovat + -merkki ja = -merkki.

Seuraavassa taulukossa on kuvattu pelin neljä osaa sekä niissä käytetyt taustakuvat. Näiden perusteella opettaja voi nopeasti vilkaista, missä kohtaa peliä lapsi on suurin piirtein menossa. Osiot siis harjoituttavat edellä mainittuja taitoja, mutta taulukossa on tarkennettu käytettävä lukualue sekä esitysmuoto.

Luontoretki

Lukumäärät 0-5
Kentät 1-11
Luontoretki1

Kentät 12-24
Luontoretki2
Maatila

Symbolit 0-5
Kentät 25-32
Maatila1

Kentät 33-57
Maatila2
Kummitustalo

Lukumäärät 5-10
Kentät 58-75
Kummitustalo
Aarresaari

Symbolit 5-10
Kentät 76-106
Aarresaari

 

Huomio!

Jos sinulla on kysyttävää Ekapeli-Matikan matemaattisesta sisällöstä, lähetä kysymyksesi osoitteeseen: matikka(at)lists.jyu.fi

sivun alkuun