Pelin sisältö
Pelikentät ja niiden tehtäväsisällöt syksyn 2008 versiossa
Syksyn 2008 versiossa on 106 pelikenttää. Kenttien tehtävämäärät vaihtelevat 4-20 tehtävän välillä. Pelissä aina seuraavaksi pelattavan kentän tiedot ilmestyvät lapsen Matikkakirjaan, joka löytyy Pulpetti -näkymästä. Jokainen lapsi aloittaa pelin ensimmäisestä kentästä ja etenee ennalta asetetussa kenttäjärjestyksessä. Jatkossa peli tulee olemaan adaptiivinen eli peli mukautuu automaattisesti lapsen taitotasoon nähden.
Tällä hetkellä jokainen pelaaja pelaa kentät numerojärjestyksessä. Kenttiä ei voi ohittaa. Kehitystyön myötä on tarkoitus, että lapsi voidaan ohjata heti pelin alussa hänelle sopivaan pelikenttään.
Ärsykkeet
Pelin ideana on, että lapsi valitsee aina esitetyistä vaihtoehdoista ääniohjeen perusteella oikean. Vaihtoehtojen eli ärsykkeiden määrä sekä niiden esitystapa vaihtelee. Ärsykkeet esiintyvät ruudulla joko rivissä tai ympyrän muodossa. Ärsykkeet eivät liiku.
Sisältö
Syksyn 2008 versiossa sisältö on jaettu neljään osaan. Jokaisessa osassa harjoitellaan samoja taitoja, mutta matemaattinen esitystapa ja lukualue vaihtelevat. Taidot ovat yksi-yhteen vastaavuus, vertailu, järjestäminen, lukusanan, lukumäärän ja numerosymbolin vastaavuus, lukujono eteen- ja taaksepäin, yhdistelmät ja hajotelmat sekä yhteenlasku. Pelissä esiintyviä matemaattisia käsitteitä ovat yhtä monta, enemmän kuin, vähemmän kuin, eniten, vähiten, ennen, jälkeen, pienempi kuin, suurempi kuin, pienin, suurin, yhtä suuri kuin ja yhteensä sekä lukusanat 0-10. Matemaattisia symboleita numeroiden 0-10 lisäksi ovat + -merkki ja = -merkki.
Seuraavassa taulukossa on kuvattu pelin neljä osaa sekä niissä käytetyt taustakuvat. Näiden perusteella opettaja voi nopeasti vilkaista, missä kohtaa peliä lapsi on suurin piirtein menossa. Osiot siis harjoituttavat edellä mainittuja taitoja, mutta taulukossa on tarkennettu käytettävä lukualue sekä esitysmuoto.
Luontoretki Lukumäärät 0-5 |
Kentät 1-11 |
|
Kentät 12-24 |
||
Maatila Symbolit 0-5 |
Kentät 25-32 |
|
Kentät 33-57 |
||
Kummitustalo Lukumäärät 5-10 |
Kentät 58-75 |
|
Aarresaari Symbolit 5-10 |
Kentät 76-106 |
Huomio!
Jos sinulla on kysyttävää Ekapeli-Matikan matemaattisesta sisällöstä, lähetä kysymyksesi osoitteeseen: matikka(at)lists.jyu.fi