Matemaattisten taitojen arviointivälineitä
Opetussuunnitelmaan pohjautuvat arviointivälineet
Opetussuunnitelmaan pohjautuvat arviointivälineet keskittyvät arvioimaan sitä, kuinka hyvin lapsi hallitsee ne taidot, mitkä opetussuunnitelmassa on määritetty.
Opetussuunnitelmapohjainen formatiivinen arviointi
Formatiivinen arviointi on osa opetusta. Sen avulla seurataan oppimisen edistymistä vaikka päivittäin.
Formatiivisessa arvioinnissa voidaan käyttää opettajan tekemiä tai oppikirjan tarjoamia standardoimattomia tehtäviä. Siihen kuuluu myös tehtävätyöskentelyn havainnointi ja tuntiosaamisen seuranta. Tarkoituksena on arvioida, kuinka hyvin lapset ovat oppineet juuri opetetun asian.
- Oppikirjojen materiaalissa mukana olevat arviointitehtävät.
Opetussuunnitelmapohjainen summatiivinen arviointi
Summatiivisessa arvioinnissa tehdään sarja tehtäviä, joiden tuloksista nähdään edistyminen tietyissä taitokokonaisuuksissa. Formatiiviseen arviointiin nähden sitä toteutetaan harvemmin ja arvioitavana ovat laajemmat taitokokonaisuudet tai oppisisällöt.
Arvioitavana on yleisten opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden saavuttaminen.
- Valtakunnalliset kokeet
- MAKEKO
Taitojen kehitykseen perustuva arviointi
Perustaitojen osalta on tärkeää arvioida taitoja myös kehityksellisestä näkökulmasta: lapsen arvioinnissa keskitytään niiden taitojen arviointiin, jotka ovat kehityksellisesti keskeisiä hänen ikäisellään. Koulussa arviointi perustuu usein opetussuunnitelman sisältöihin, ja koulukokeiden avulla arvioidaan sitä, miten lapsi hallitsee juuri opetetun asian.
Kuitenkin myös perustaitojen kehitystä olisi tärkeä seurata, jotta voidaan varmistua siitä, että oppilailla on tarvittava pohja oppimiselle.
Psykologien käyttöön tarkoitetut arviointivälineet
Lukimat-palvelussa on ensisijaisesti esitelty syvemmin sellaiset mittarit, joita opettajat voivat käyttää esi- ja alkuopetuksessa lasten taitojen arviointiin. Psykologien käytössä on David Wechslerin älykkyystestin matematiikkaosiot, joista lasten kanssa käytetään osioita Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence – Revised (WPPSI-R) ja Wechsler Intelligence Scale for Children – III (WISC-III). Samoin on psykologien käytössä Laskutehtävät-osio Lukilassesta (Häyrinen, Serenius-Sirve & Korkman, 1999), joka on tarkoitettu 1. –6.-luokkalaisten lasten taitojen arviointiin.
Arviointivälineiden tiedot
Dufva, M. (2007, toim.). KIMARA - Kielellisiä ja matemaattisia oppimisvaikeuksia ennaltaehkäisevä toimintamalli alkuopetuksessa: arvioinnista opetukseen. Turun yliopisto, Oppimistutkimuksen keskus.
Häyrinen, T., Serenius-Sirve, S. & Korkman, M. (1999). Lukilasse. Helsinki, Psykologien Kustannus Oy.
Ikäheimo, H., Putkonen, H. & Voutilainen, E. (2002). Makeko 1-9. Matematiikan keskeisen oppiaineksen kokeet luokille 1-9. Helsinki, Opperi.
Kajamies, A. Vauras, M. Kinnunen, R. & Iiskala, T. (2003). Matte – matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon ja laskutaidon arviointi (3.-5lk). Turun yliopisto, Oppimistutkimuksen keskus.
Kananoja, S. (2006). Taidonportaat. Helsinki, Otava.
Lampinen, A. Ikäheimo, H. & Dräger, M. (2007). Mavalka I ja II. Helsinki, Opperi.
Räsänen, P (2004). RMAT - Laskutaidon testi 9- 12 -vuotiaille. Jyväskylä, Niilo Mäki Instituutti.
Räsänen, P. (2005). BANUCA- Lukukäsitteen ja laskutaidon hallinan testi. Jyväskylä, Niilo Mäki Instituutti.
Räsänen, P. & Leino, L. (2005). KTLT – Laskutaidon testi luokka-asteille 7-9. Jyväskylä, Niilo Mäki Instituutti.
Salonen, P., Lepola, J., Vauras, M., Rauhanummi, T., Lehtinen, E. & Kinnunen, R. (1994). Diagnostiset testit 3. Motivaatio, metakognitio ja matematiikka. Oppimistutkimuksen keskus, Turun yliopisto.
Van Luit, J. E. H., Van de Rijt, B. A. M., & Aunio, P. (2006) Lukukäsitetesti. Helsinki: Psykologien kustannus.
Wechsler, D. (1995). WPPSI-R : Wechslerin älykkyystestistö esikouluikäisille. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy.
Wechsler, D. (1999). WISC-III : Wechslerin lasten älykkyysasteikko. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy.