Lapsi opettelee lukemaan
Koulutulokkaan lukutaito
Koulun aloittavista lapsista noin kolmasosa osaa lukea sanoja ja osa lauseitakin. Useimmat tuntevat ainakin osan kirjaimista ja niitä vastaavat äänteet. Tavallisesti esikoulun aikana ja koulun alussa kartoitetaan, mitä lapset jo osaavat. Mikäli huomataan, että lapsen lukivalmiustaidot ovat vasta kehittymässä, voidaan lapselle antaa tukea erilaisten leikinomaisten harjoitteiden ja sekä pelien muodossa. Useimmat ensiluokkalaiset harjoittelevat koko syksyn ajan äänteiden yhdistämistä tavuiksi ja sanoiksi.
Lukutaidon edistyminen kouluiässä
Lukutaidon oppimiseen kuluva aika on yksilöllistä. Lukemisen hitaus ensimmäisellä luokalla ei vielä merkitse erityistä lukemisen vaikeutta. Ensiluokkalaiset osaavat tavallisesti keväällä yhdistää äänteitä ja lukea sanoja. Lauseiden lukemisen taidot sen sijaan vaihtelevat suuresti. Toisen lukuvuoden loppuun mennessä lapset yleensä lukevat sanoja tarkasti ja lauseita sujuvasti.
Lukutaidon tukeminen
Kodin ja koulun välinen yhteistyö tukee lapsen oppimista. Yhteisten harjoittelutapojen käyttö koulussa ja kotona edistää oppimista. Opettajalta saa opastusta lukutehtävien kotiharjoitteluun. Lukutaidon hankkimisessa olennaista on harjoittelun säännöllisyys. Päivittäiset lyhyet harjoittelutuokiot kehittävät merkittävästi lukutaitoa.
Kaikki lapset hyötyvät yhteisistä lukuhetkistä ja harjoittelusta arkipäivän luku- ja kirjoitustilanteissa.