Lukemaan opetteleva lapsi tarvitsee
- lähelleen myönteisesti asennoituvan ja kärsivällisen aikuisen
tukemaan harjoittelua.
- rauhallisen ympäristön, jossa ei ole ylimääräisiä
virikkeitä (TV ja tietokone kiinni ja muut häiriötekijät pois).
- kannustusta ja kiitosta oikean suuntaisesta yrityksestä. Luku- ja kirjoitusvirheisiin ei kannata kiinnittää huomiota.
- lukuharjoitteluun paljon aikaa ja harjoituksen toistamista yhä
uudestaan.
- lyhyitä usein toistuvia harjoittelujaksoja, jolloin
motivaatio säilyy ja tulokset ovat parempia.
- lepoa, aikaa, leikkiä - muutakin tekemistä kuin lukeminen.
|
Hyödynnä arjen tilanteet
- Jätä lapselle viestejä luettavaksi (viestissä voi olla tehtävä ja palkkio, esim.
"Vie roskapussi, saat ottaa keksin").
- Kiinnitä esineisiin sanalappuja esim. pöytä, tuoli, taulu
jne.
- Hanki kirjainmagneetteja jääkaapin oveen (anna lapselle
salapoliisitehtävä: "Jääkaapin ovessa lukee, mitä on jälkiruokana" tai pyydä lasta itse kirjoittamaan viesti).
- Pyydä lasta kirjoittamaan kauppalista ja lukemaan kaupassa,
mitä ostetaan.
- Herätä lapsen mielenkiinto lukemiseen kotona ja kodin ulkopuolella; lukekaa lehtiotsikoita,
tienviittoja, mainoksia, kauppatavaroita ym. Tuttuja sanoja on palkitsevaa lukea.
|
Aikuisen avulla eteenpäin
- Lue lapselle päivittäin iltasatu tai jotakin yhteistä kiinnostavaa
kirjaa. Lukemisen tulee olla mieluista myös aikuiselle. Asenne ja motivaatio
tarttuvat.
- Innosta lasta lukemisesta saatavilla pikku palkkioilla (esim.
lukukerrasta tarra ja tietyn tarramäärän jälkeen elokuvan katselu)
- Lue lapselle tv:n tekstejä – niihin tarvitaan sujuvaa
lukutaitoa.
- Kun lapsi jo lukee, pyydä häntä lukemaan pieniä tekstejä
tai satuja sisarukselle tai vanhemmalle.
- Sanaleikit kehittävät
lapsen sanavarastoa. Muun muassa ”Laiva on lastattu” -leikissä keksitään vuorotellen vaikkapa eläimien tai kulkuvälineiden nimiä.
- Keskustele lapsen kanssa kaikenlaisista asioista –
sanavarasto ja ymmärrys karttuvat.
- Pyydä lapsen opettajalta lisää vinkkejä ja apua.
- Edistyminen on yksilöllistä — säilytä maltti ja toivo!
|
Lähteet
Mäki, H. (2000). Ruma ankanpoikanenko? Tietoa
oppimisvaikeuksista vanhemmille. Oppimistutkimuksen keskus, Turun
yliopisto.