Yleisiä periaatteita taitojen harjoittelusta:
1. Harjoitus tekee mestarin
Ei taida olla olemassa taitoa, jonka voisi omaksua harjoittelematta.  Selvitettiinpä minkä taidon kehitystä tahansa, niin parhaiten  suoriutuvien taustalta löytyy poikkeuksetta enemmän ja ennen kaikkea  intensiivisempää harjoittelua kuin vähemmän taitavien. Tämä pitää  paikkaansa myös oppimisvaikeuksien kohdalla. Oli lapsella sitten miten  suuria oppimisen vaikeuksia tahansa, vain harjoittelemalla taidot kehittyvät.
2. Aseta rima oikealle korkeudelle
Harjoittelu liian suurin tavoittein tai liian vaikeilla sisällöillä  on huonoa harjoittelua. Kun matematiikka on lapselle hankalaa, liian  usein yliarvioidaan hänen osaamistaan. 
Myöskään liian yksinkertainen  tai mekaaninen harjoittelu ei edistä oppimista. Jo opittujen asioiden  toistaminen uudelleen ja uudelleen ei ole oppimista. Tekemisen pitää  olla haasteellista, muttei ylivoimaista.
3. Harjoittelusta pitää nauttia
Ilman motivaatiota ei harjoittelu ole tehokasta. Onnistumisen  kokemukset ruokkivat sisäistä motivaatiota paljon enemmän kuin ulkoiset  kehut. Ulkoiset kehut toimivat vain silloin, kun niihin on jotain  todellista perustetta.
4. Omaa tekemistä pitää ymmärtää
Mekaaninen suorittaminen ei ole tehokasta harjoittelua. Myös lapsen  pitää ymmärtää, miksi hän tekee jotain ja ennen kaikkea hänen pitää  ymmärtää, miksi hän tekee, niin kuin tekee. Kun lapsi kykenee  selittämään, miksi jokin asia matematiikassa tehdään niin kuin se  tehdään, voidaan olla huomattavan paljon varmempia siitä, että hän  todella hallitsee asian, eikä vain toista muiden antamia malleja.