Näkökulmia matemaattisiin oppimisvaikeuksiin
Monia erilaisia näkökulmia
Matematiikan oppimisvaikeuksia voidaan myös lähestyä hyvin monista eri näkökulmista. Oheisessa kaaviokuvassa on esitetty yksinkertaistettu malli eri lähestymistasoista oppimisvaikeuksiin.
Käyttäytymisen taso
Tarkastellaan itse oppimissuoritusta, sen tasoa, sujuvuutta tai siinä esiintyviä virheitä. Keskeistä on ymmärtää, mitkä osataidot hallitaan hyvin ja missä taidoissa lapsi erityisesti tarvitsee tukea. Käyttäytymisen taso sisältää myös erilaiset laskemisen strategiat sekä lapsen taitoihin ja suorituksiin liittyvät käsitykset tai uskomukset. Lue lisää..
Kognitiivis-emotionaalinen taso
Oppimisvaikeuksia tarkastellaan kognitiivisen toiminnan häiriöiden kautta. Tarkastelussa etsitään ennen kaikkea erilaisin psykologisin tai neuropsykologisin testimenetelmin tai kokeellisilla tehtävillä selvittämään kognitiivisia poikkeamia. Lue lisää...
Emotionaalisia tekijöitä voidaan tarkastella näihin liittyvänä tai toisaalta itsenäisesti vaikuttavana tekijänä. Lue lisää..
Neuraalinen taso
Oppimisvaikeuksia voidaan tarkastella aivotoiminnan ja hermoston tasolla, jolloin niitä pyritään ymmärtämään aivojen toiminnan tai rakenteen poikkeamina. Tutkimuksissa pyritään selvittämään, miten aivot käsittelevät matematiikkaa ja miten erilaiset aivojen vaurioitumiset tai kehitykselliset poikkeamat voivat vaikuttaa matemaattisten taitojen oppimiseen Aivojen kuvantamismenetelmien avulla pyritään löytämään ja selvittämään, mitkä aivoalueet ovat keskeisiä matemaattisissa suorituksissa, ja miten oppimisvaikeudet näyttäytyvät poikkeavana aivotoimintana tai aivorakenteena.
Ympäristö
Oppimisvaikeuksia voidaan tarkastella myös ympäristötekijöiden näkökulmasta analysoimalla niiden vaikutuksia oppimiseen ja oppimissuorituksiin. Lue lisää..