Varhaisten matemaattisten taitojen ja metakognition kehittäminen
Howard, J. R., Watson, J. A., Brinkley, V. M. & Ingels-Young, G. 1994. Comprehension monitoring, stylistic differences, pre-math knowledge, and transfer: A comprehensive pre-math/spatial development computer-assisted instruction (CAI) and LOGO curriculum designed to test their effects. Journal of Educational Computing Research, Vol 11, No 2, 91-105.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli selvittää, voivatko lapset oppia käyttämään tutkimuksen ohjelmia ja kehittyä niiden avulla taidoissaan alkumittauksesta loppumittaukseen. Lisäksi kiinnostuksen kohteena olivat mahdolliset erot tiedon prosessoinnissa ja strategioiden valinnassa. |
Tutkimusasetelma |
Alkumittaus - Tulosten perusteella lapset ryhmiin FI (tehtävä riippumaton=etsii useita ratkaisuja, luova ratkaisija) ja FD (tehtävä riippuvainen=yksi strategia, tukeutuu tehtävän antamaan tietoon) sekä Ref. (reflektoiva) ja Imp. (impulsiivinen) ratkaisija - Harjoittelu (kaikki tekevät samaa harjoittelua, joka sisältää sekä tietokonetehtäviä että Logo -harjoittelua - Loppumittaus |
Osallistujien määrä |
32 (18 poikaa, 14 tyttöä) |
Osallistujien ikä |
keskimäärin 4v 5kk |
Osallistujien kuvaus |
sosioekonomiselta taustaltaan keskiluokkaisia |
Käytetty ohjelma |
Tietokoneavusteinen harjoittelu (TAO): Sticky Bear ABC, Sticky Bear Numbers, Math Rabbit ja Logo -harjoittelu (LOGO) |
Ohjelman kuvaus |
Sisällöt: laskeminen, koon vertailu, järjestäminen, kardinaalisuus, etäisyys, spatiaaliset suunnat (oikea, vasen, ylhäällä, alhaalla jne.) Esim. Tietokoneohjelmassa tyypillinen tehtävä oli laskea objekteja ja valita sitä vastaava numerosymboli annetuista vaihtoehdoista. Logo -ohjelmassa tyypillinen tehtävä oli esim. ohjata kilpikonna sokkeloisen reitin läpi näppäilemällä sopivia komentoja (esim. F=eteenpäin, B=taaksepäin) |
Harjoittelun kesto |
Aluksi 1 viikko Logo -komentoihin tutustumista + Varsinainen harjoittelu: 3 x 3 viikon kokonaisuutta, jonka aikana 3x15min/viikko harjoittelua. Yhteensä keskimäärin 405 min tehokasta harjoittelua. |
Käytetyt mittarit |
Alku- ja loppumittaus: Preschool Embedded Figures Test (PEFT), Kansas Reflectivity-Impulsivity Scale for Preschoolers (KRISP), Flavell Comprehension Monitoring Test (Flavell), Test of Early Mathematics Ability (TEMA), Instrumental Competence Scale For Young Children (COMPSCALE) sekä sarja tätä tutkimusta varten tehtyjä tehtäviä (sokkeloita, värin nimeämistä, paikantamista) (ei tarkempaa kuvausta) |
Tulokset | Alkumittauksessa ei tilastollisesti merkitsevää eroa eri ryhmien välillä sukupuolen tai koehenkilöiden suhteen. Ainoa ero FI- ja FD -ryhmien välillä; FI -ryhmä käytti vähemmän aikaa suoriin kysymyksiin. Ref. -ryhmän lapset vanhempia kuin Imp. -ryhmässä. Lisäksi Ref. matemaattinen kompetenssi sekä suuntien ja värien osaaminen til. merk. parempi kuin Imp. -ryhmässä. Jakson aikana kaikki lapset oppivat käyttämään tietokonepelejä ja Logo -ohjelmaa. Ryhmien harjoittelun vertailu: LOGO -harjoittelu vei til. merk. enemmän aikaa ja harjoitteiden määrä oli til. merk. suurempi LOGO -ryhmässä. FI ja FD -ryhmät paransivat molemmat kaikissa testeissä. Ryhmät eivät eronneet til. merk. toisistaan. FI -ryhmä ei menestynyt paremmin ongelmanratkaisussa, vaikka niin oletettiin. Ref. ja Imp. -ryhmät paransivat TEMA- ja Flavellin testeissä. Ongelmanratkaisutaidot eivät kehittyneet näiltä ryhmiltä odotetulla tavalla. Imp. ryhmässä tehtyjen tehtävien määrä til. merk. suurempi (impulsiivinen ratkaisutapa) kuin Ref. -ryhmässä. Oikeellisuudessa ero Ref. -ryhmän eduksi. Yleistä: Ongelmanratkaisutaidot sekä metakognitiiviset taidot kehittyivät. Siirtovaikutusta havaittiin kynä-paperi tehtävillä. TAO -harjoittelu vaati vain yksinkertaisia strategioita, kun taas LOGO-ohjelmassa tuli käyttää kehittyneempiä ratkaisukeinoja. |
Muuta |
Kaikki harjoittelevat samoja asioita. Kontrolliryhmät puuttuvat. |