Logo -ohjelmointiympäristön ja tietokoneavusteisen opetuksen vaikutukset kognitiivisiin taitoihin ja luovuuteen
Clements, D. H. 1986. Effects of Logo and CAI Environments on Cognition and Creativity. Journal of Educational Psychology, Vol 78, No 4, 309-318.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena testata asetettuja hypoteeseja. Logo -harjoittelu kehittää lasten kykyä luokitteluun ja sarjoittamiseen. Logo -harjoittelu edesauttaa metakognitiivisten ja luovien taitojen kehittymistä. Tietokoneavusteinen opetus parantaa yleistä osaamista lukemisessa ja matematiikassa. Oletus lisäksi, että 6- ja 8 -vuotiaat hyötyvät saman verran. |
Tutkimusasetelma |
Luvan saaneiden joukosta satunnaisesti 36 lasta ensimmäiseltä ja kolmannelta luokalta mukaan - Lapset jaetaan satunnaisesti 3 ryhmään (Logo, Tietokoneavusteinen opetus, Kontrollit). - Alkumittaus - Harjoittelu - Viikon tauko - Loppumittaus |
Osallistujien määrä |
72 |
Osallistujien ikä |
36 1.lk. (6 v) ja 36 3.lk. (8 v) |
Osallistujien kuvaus |
Lapset yleisopetuksen ryhmistä, sosioekonomiselta taustaltaan keskiluokkaisia |
Käytetty ohjelma |
Logo, Useat tietokoneohjelmat |
Ohjelman kuvaus |
Logo: (Kilpikonnageometria) Ensimmäiset 5 viikkoa lapset ohjasivat kilpikonnaa piirtämään heidän haluamaansa kuvaa yksittäisillä näppäimillä (esim. F=eteenpäin). Viimeiset 17 viikkoa he kirjoittivat koko tarkan komennon (esim. Forward 55). Tietokone: 18 kaupallista ohjelmaa käytössä, joista 9 matematiikkaan ja 5 lukemiseen liittyvää ohjelmaa. Loput 4 ohjelmaa tukivat ongelmanratkaisutaitoja. |
Harjoittelun kesto |
22 viikkoa, 2x45-50min/viikko --> 44 sessiota yhteensä |
Käytetyt mitarit |
Alku- ja loppumittaus: Operational competence (luokittelu ja sarjoittaminen), The Torrance test of Creative Thinking (luovuus), Metropolitan Readiness Test, Level 2 (1.lk. lukemisen ja matematiikan testi), The Scott Foresman Achievement Series 10A (3.lk. lukemisen ja matematiikan testi) Loppumittaus lisäksi: Assessment of metacognitive skills (metakognitiiviset taidot ongelmanratkaisussa), Metacognitive abilities in other domains (metakognitiiviset taidot muussa yhteydessä, esim. kertomuksissa esiintyvien ratkaisujen arvioiminen ja vertaaminen) |
Tulokset |
Luokittelu: Logo- ja Tietokoneavusteisen (TAO) ryhmän parannus alkumittauksesta loppumittaukseen tilastollisesti merkitsevä. Kontrollit ja Logo -ryhmä til. merk. parempia loppumittauksessa kuin TAO. Kontrollit eivät parantaneet merkitsevästi omasta alkumittauksestaan. Heidän alkumittaus tuloksensa oli jo til. merk. parempi kuin Logo- ja TAO -ryhmillä. 3 -luokkalaiset paransivat til. merk. tulostaan, mutta 1 -luokkalaiset eivät. Sarjoittaminen: 1 -luokkalaiset paransivat til. merk. tulostaan, mutta 3 -luokkalaiset eivät. Metakognitio: Logo -ryhmä til. merk. parempi kuin TAO ja Kontrollit. Kolmasluokkalaiset til. merk. enemmän parannusta kuin 1 -luokkalaiset. Luovuus: Logo -ryhmä paransi alkutestistä til. merkitsevästi. Heidän lopputesti tuloksensa myös til. merk. parempi kuin muiden ryhmien. Lukeminen ja matematiikka: Logo -ryhmä til. merk. parempi kuin TAO ja Kontrollit. Kolmasluokkalaiset til. merk. parempia kuin 1 -luokkalaiset. |
Muuta |
Voiko luokka-asteita verrata lukemisessa ja matematiikassa, koska näiden taitojen mittaamisessa käytettiin eri testiä? |