Sokeiden ja heikkonäköisten matemaattisten taitojen kehittäminen Theo & Seth -ohjelmalla
Sánchez, J. & Sáenz, M. 2005. Developing Mathematics Skills through Audio Interfaces. Proceedings of 11th International Conference on Human-Computer Interaction, Las Vegas. July 22-27.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena arvioida Theo & Seth -ohjelman vaikutuksia näkövammaisten lasten matemaattiseen osaamiseen. |
Tutkimusasetelma | Alkumittaus - Theo & Seth - Harjoittelu - (+kognitiiviset harjoitteet) - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 9 |
Osallistujien ikä | 7-8v (6 lasta 1.luokalta ja 3 lasta 2.luokalta) |
Osallistujien kuvaus | Lapset sokeita (4) tai heikkonäköisiä (5) |
Käytetty ohjelma | Theo & Seth / Theo & Seth + muita kognitiivisia harjoitteita viidelle lapselle |
Ohjelman kuvaus | Theo & Seth harjaannuttaa perusaritmetiikkaa, kuten yhteen- ja vähennyslaskutaitoa ja työmuistia. |
Harjoittelun kesto | ei anneta tarkkaa kuvausta |
Käytetyt mittarit |
Alku- ja loppumittaus: Precalculus test (1.lk.): mittaa oletettua ensimmäisen luokan matemaattista osaamista, Mathematics Knowledge Test (2.lk.): ymmärrys luvuista sekä suullisesti että kirjallisesti, laskutoimitusten
suorittaminen suullisesti ja kirjallisesti, numeeristen sarjojen ja
graafisten kuvien laskeminen, matemaattinen mallintaminen. Loppumittaus: Lisäksi käytettävyyskysely. |
Tulokset |
Matemaattisessa osaamisessa positiivisia muutoksia. Lapset, jotka tekivät lisäksi muita kognitiivisia tehtäviä, paransivat eniten. Sokeat paransivat enemmän kuin heikkonäköiset. Käytettävyys: Näppäimistön käyttö kohentui harjoittelun aikana. Ulkopuolisen avun tarve väheni harjoittelun edetessä. Harjoittelu oli motivoivaa ja aktiivinen toiminta lisääntyi. |
Muuta |
Ei tilastollisia analyyseja, koska ryhmä niin pieni ja heterogeeninen. |