Tietokoneavusteisen ja opettajajohtoisen harjoittelun vaikutusten vertaaminen
Trifiletti, J. J. , Frith, G. H. & Armstrong, S. 1984. Microcomputers versus Resource Rooms for LD Students: A Preliminary Investigation of the Effects on Math Skills. Learning Disability Quarterly, Vol 7, No 1, 69-76.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli tutkia Spark -80 -ohjelman tehokkuutta oppimisvaikeuksisten lasten matematiikan oppimiseen. Menetelmää oli tarkoitus verrata perinteiseen opetustapaan. |
Tutkimusasetelma | Alkumittaus - Harjoittelu (12 lasta sai tietokoneavusteista harjoittelua ja 9 lasta opettajajohtoista harjoittelua) - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 21 |
Osallistujien ikä | 9v 3kk - 15v 2kk |
Osallistujien kuvaus | oppimisvaikeutisia, joilla on erityinen matemaattinen vaikeus |
Käytetty ohjelma | Spark -80 |
Ohjelman kuvaus | sisältää 112 matemaattista perustaitoa alueilla: matemaattinen valmius, yhteen- ja vähennyslasku, kerto- jako- ja murtolasku. Jokaista taitoa voi harjoitella viidessä eri muodossa: Ohjattu harjoittelu, Drillaus, Peli, Arviointi ja Sanalliset ongelmat. |
Harjoittelun kesto | yksi lukukausi (elo-joulukuu + tammi-toukokuu) 40 min./päivä + jos vapaaehtoiset kotitehtävät tehtyinä --> 5 minuuttia lisää peliaikaa |
Käytetyt mittarit |
Alku- ja loppumittaus: Key Math Diagnostic Arithmetic Test (mitattiin opittujen matemaattisten taitojen määrää, kadonneiden taitojen määrää ja taitojen kehittymistä ikätasoon suhteutettuna) |
Tulokset |
Tietokoneella harjoitelleet oppivat lähes kaksinkertaisen määrän uusia taitoja elo-joulukuun aikana verrattuna perinteisesti harjoitelleisiin. Tulos on tilastollisesti merkitsevä. Elo-toukokuun aikana tietokoneella harjoitelleiden puhdas kehitys keskimäärin 8 kk, kun taas opettajajohtoisessa opetuksessa vastaava tulos oli 3kk. Tulos on tilastollisesti merkitsevä. |
Muuta |