Sijainti: Pääsivu Läsning Informationstjänst Kartläggning av läsutvecklingen Kartlägg läsutvecklingen

Kartlägg läsutvecklingen

 

En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla barn lär sig läsa. Kartläggning av läsutvecklingen sträcker sig huvudsakligen över de tre - fyra första skolåren då grunden för läsning läggs, men vid barn med långsam läsutveckling skall kartläggningen fortsätta en längre tid. Använd objektiva test som grund för kartläggningen eftersom det finns en risk för att läraren blir alltför subjektiv. Kartläggningen ger en grund för lärarens och elevens arbete men ger samtidigt en grund för föräldrasamtal.

Som utgångspunkt för kartläggningen kan man välja att ha en elevprofil där följande dimensioner täcks:

Förutsättningar för god läsutveckling

 

  • Fonologisk medvetenhet
  • Bokstavskännedom
  • Korttidsminne
  • Benämning
  • Ordförråd
  • Förståelse av språkliga grundbegrepp
  • Förståelse av ord, tal och instruktioner

 

Andra inlärningsförutsättningar som bör kartläggas

  • Synminne och gestaltningsförmåga
  • Finmotorik
  • Koncentrationsförmåga och arbetsförmåga
  • Motivation
  • Samspel
  • Allmän prestationsförmåga
  • Hälsotillstånd och fysiska ork

 

sivun alkuun