Förutsättningar för läsning
Redan före den egentliga läsinlärningen sätter igång ska barnet förvärva och utveckla många färdigheter som lägger grunden för läsutvecklingen. I det här kapitlet kan du läsa om dessa förutsättningar för läsningen. Ibland kan man också redan tidigt misstänka kommande svårigheter i läsutvecklingen och då kan en kartläggning av förutsättningarna för läsningen vara befogad.
Såväl förutsättningar för läsningen som allmänna förutsättningar för inlärning påverkar själva läsningen. Vid misstanke om eventuella brister i dessa förutsättningar eller kommande svårigheter i läsinlärningen, är det viktigt att tidigt kartlägga och erbjuda stöd till barnet.
Förutsättningar för läsningen
- Fonologisk medvetenhet
- Kunskap om bokstav-ljud motsvarigheter
- Arbetsminne och språkligt arbetsminne
- Benämning
- Ordförråd
- Förståelse av språkliga grundbegrepp
- Förståelse av ord, tal och instruktioner
Förutsättningar för inlärningen
- Synminne och gestaltningsförmåga
- Finmotorik
- Koncentrationsförmåga och arbetsförmåga
- Motivation
- Samspel
- Allmän prestationsförmåga
- Hälsotillstånd och fysisk uthållighet