Vid läsning och skrivning är det viktigt att kunna urskilja de minsta betydelsebärande delarna, ljuden och stavelserna. Redan i småbarnsåldern kan barn urskilja ord med en stavelse. I förskoleåldern kan barnen urskilja enskilda ljud i ett ord. Om barnet har en god fonologisk medvetenhet har han eller hon också goda förutsättningar för att lära sig läsa.
Fonologisk medvetenhet kan övas på flera olika sätt. De lättaste övningarna handlar om att kunna urskilja stavelser i ord. De svåraste uppgifterna innebär att man skall plocka ut ett enskilt ljud ur ordet och ersätta det med ett annat ljud. Mellan de här två uppgifter finns en mängd andra övningar.
Exempel på övningar i fonologisk medvetenhet
Ramsor
Genom ramsor utvecklar barnet en känsla för språkets melodi, betoning och rytm.
Ole, dole, doff,
kinkelane, koff,
koffelane, binkelbane,
ole, dole, doff
Använd också gärna ramsor där man kan klappa eller göra andra rörelser.
Rim
Rim brukar uppskattas av barn redan i tidig ålder. Rimmandet ökar medvetenheten om språkets uppbyggnad och hur orden låter.
Hitta på rim. Börja med att säga några rimmande meningar. Upprepa sedan meningarna, men lämna bort det sista ordet som barnen fyller i
En katt i en ________
En loppa kan _______
En råtta i en _______
En mask i en _______
En björn i ett ________
En hund som var _______
En mus ser en ________
En varg som var _______
En tax ser en ________
En lus i ett _________
Rimma så långt det går:
Natt (katt – satt – hatt – platt – matt)
Pil
Far
Mål
Kom ihåg att det vid lek med rim och ramsor inte behöver bli riktiga ord. Det kan vara roligt om det blir tokigt.
Hur många ord finns i meningen?
Markera med knappar, legobitar eller klossar hur många ord som finns i en mening. Läs upp meningen tydligt och börja med att visa hur du markerar ordens mängd med en knapp för varje ord. Börja med enkla två-ordsmeningar och öka stegvis till längre meningar. Använd inte sammansatta ord.
Sortera ord
Barnen skall nu tänka på ord som de kan som börjar på en viss orddel, till exempel sol-. Uppmuntra barnen att hitta på så många ord som möjligt.
Exempel, ord som börjar på:
Fågel
Vatten
Sommar
Bil
Barn
Upprepa samma uppgift med ord som slutar på en viss orddel. T.ex ord som slutar på:
Bil
Affär
Känsla
Lyssna på långa – korta ord
Presentera ord parvis och låt barnen säga vilket ord som är längst. Använd gärna sådana ord där föremålet som presenteras som det kortare ordet är längre eller större i verkligheten:
Nyckelpiga – tåg
Lekstuga – bord
Tall - vitsippa
Hur många stavelser finns i ordet?
Använd knappar, legobitar eller klossar för att markera hur många stavelser som finns i ett ord. Variera övningarna med att klappa eller stampa i golvet för varje stavelse.
Lyssna på stavelser
Håll ett föremål bakom ryggen och säg ordet i tydliga stavelser och låt barnen gissa vilket
Le-go-gub-be
Ka-ra-mell
a-pel-sin
ba-nan
nal-le-björn
Låt också barnen gömma föremål så att du får gissa vilket föremål barnet gömt.
Ett skepp kommer lastat med stavelser
Barnen sitter i en ring. Kasta en boll eller skicka en bil till varandra. Den som får bollen skall säga ett ord som innehåller en stavelse, två stavelser osv.
Lyssna på enstaka ljud
Hur låter ordet i början?
- Samla några föremål och låt barnen säga vad alla föremål heter. Upprepa svaren med betoning på det första ljudet. Finns det saker som låter lika i början? Gruppera föremålen enligt första ljudet.
- Diskutera hur till exempel s-ljudet låter
- Sjung på s-ljudet
- Klipp ut saker ur tidningar som börjar på s-ljudet
- Upprepa övningarna med andra ljud
Var i ordet finns ljudet?
- Samla föremål eller bilder. Markera tre fält, först, sist och i mitten. Säg ordet tydligt. Barnen får lägga föremålet eller bilden i det fält utgående från var de hört till exempel s-ljudet.
- Upprepa övningen med andra ljud
Hur många ljud finns i ordet?
- Dela ut knappar, legobitar eller klossar till barnen. Visa först själv hur varje ljud i ett ord markeras med en knapp. Säg ett ord i taget väldigt tydligt. Barnen markerar varje ljud med en knapp. Börja med enkla två-ljudsord och öka stegvis till längre ord. Låt knapparna ligga kvar. Jämför vilket ord som var längst och vilket som var kortast.
- Låt barnen hitta på egna ord och markera ljuden.
Vilket ord blir det?
- Samla några föremål eller bilder och göm dem för barnen. Ljuda tydligt ett ljud i taget och låt barnen gissa vilket föremål du gömt bakom ryggen. Till exempel i-s.
Hur kan ord ändras?
- Ta ett kort ord, till exempel os. Fråga barnen vad det betyder. Vad händer om man lägger ett annat ljud framför ordet? Ljuda ett r. Låt barnen gissa vad det blir för ord? Ros.
- Variationen blir större genom att byta ljud framför ordet, till exempel os, ros, nos, mos. Det är roligt att få uppleva att betydelsen ändrar bara genom att byta ut ett litet ljud.