Yleisiä periaatteita taitojen harjoittelusta:
1. Harjoitus tekee mestarin
Ei taida olla olemassa taitoa, jonka voisi omaksua harjoittelematta. Selvitettiinpä minkä taidon kehitystä tahansa, niin parhaiten suoriutuvien taustalta löytyy poikkeuksetta enemmän ja ennen kaikkea intensiivisempää harjoittelua kuin vähemmän taitavien. Tämä pitää paikkaansa myös oppimisvaikeuksien kohdalla. Oli lapsella sitten miten suuria oppimisen vaikeuksia tahansa, vain harjoittelemalla taidot kehittyvät.
2. Aseta rima oikealle korkeudelle
Harjoittelu liian suurin tavoittein tai liian vaikeilla sisällöillä on huonoa harjoittelua. Kun matematiikka on lapselle hankalaa, liian usein yliarvioidaan hänen osaamistaan.
Myöskään liian yksinkertainen tai mekaaninen harjoittelu ei edistä oppimista. Jo opittujen asioiden toistaminen uudelleen ja uudelleen ei ole oppimista. Tekemisen pitää olla haasteellista, muttei ylivoimaista.
3. Harjoittelusta pitää nauttia
Ilman motivaatiota ei harjoittelu ole tehokasta. Onnistumisen kokemukset ruokkivat sisäistä motivaatiota paljon enemmän kuin ulkoiset kehut. Ulkoiset kehut toimivat vain silloin, kun niihin on jotain todellista perustetta.
4. Omaa tekemistä pitää ymmärtää
Mekaaninen suorittaminen ei ole tehokasta harjoittelua. Myös lapsen pitää ymmärtää, miksi hän tekee jotain ja ennen kaikkea hänen pitää ymmärtää, miksi hän tekee, niin kuin tekee. Kun lapsi kykenee selittämään, miksi jokin asia matematiikassa tehdään niin kuin se tehdään, voidaan olla huomattavan paljon varmempia siitä, että hän todella hallitsee asian, eikä vain toista muiden antamia malleja.