2-5 -vuotiaiden luku- ja laskutaidon harjoittaminen
Shute, R. & Miksad, J. 1997. Computer-assisted instruction and cognitive development in preschoolers. Child Study Journal, Vol 27, No 3, 237-253.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli selvittää, onko tietokoneharjoittelu tehokkaampaa kuin perinteinen opetus. Lisäksi haluttiin tietää, paranevatko tietyt kognitiiviset taidot tietokoneavusteisen opetuksen myötä. Ennustettiin, että runsas harjoittelu kehittää enemmän kuin vähäinen harjoittelu. |
Tutkimusasetelma |
Alkumittaus - Ryhmien jako (runsas tietokoneavusteinen harjoittelu RH, minimaalinen tietokoneav. harjoittelu MH ja ei lainkaan tietokoneharjoittelua KTR) - Harjoittelu - Viikon tauko - Loppumittaus |
Osallistujien määrä |
51 |
Osallistujien ikä |
2-5 v |
Osallistujien kuvaus |
ei erityismainintaa |
Käytetty ohjelma |
Ryhmä 1: 123-Talk, Animated Math, Wunderbook 1 ja 2 Ryhmä 2: Brandon's Lunchbox, ABC-FUN keys, Amy's First Primer 2.2. (kaksi ohjelmaa) Ryhmä 3: Perinteinen opetus konkreettisilla välineillä, ei tietokoneohjelmia |
Ohjelman kuvaus |
123-Talk (helppoa laskemista), Animated Math (objektien laskemista), Wunderbook 1 ja 2 (tavuttaminen, sanan ja kuvan yhdistäminen) Brandon's Lunchbox (laskemista), ABC-FUN keys (sanoja), Amy's First Primer (kirjaimia ja laskemista) |
Harjoittelun kesto |
8 viikkoa |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus / Esitesti pelaamiselle: The Boehm Test of Basic Concepts (preschool version) testasi lasten käsitteiden hallintaa, jotta pelaaminen on mahdollista. Testituloksia ei raportoitu. Varsinainen alku- ja loppumittaus: The McCarthy Short Form (20 minuuttia) sis. palapeli, sanatietous, numeromuisti, verbaalinen sujuvuus, laskeminen, luokittelu ja lajittelu |
Tulokset |
Ensin verrattiin kontrolleja (KTR) ja minimaalista harjoitusta saanutta ryhmää (MH). Näiden ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa verrattaessa kognitiivisten taitojen kehitystä. Tämän jälkeen laskettiin runsasta harjoituista saaneen ryhmän (RH) kehitys eri tehtävien osalta. Ainoastaan sanatietoudessa ja verbaalisessa sujuvuudessa tapahtui tilastollisesti merkitsevä muutos. Tämän jälkeen ryhmiä verrattiin vain näiden muuttujien osalta. Sanatietous: Kontrolliryhmän ja MH -ryhmän välillä ei til. merk. eroa. RH -ryhmän tulos til. merk. parempi kuin KTR ja MH -ryhmien yhdistetty tulos. Verbaalinen sujuvuus: KTR ja MH -ryhmien välillä ei eroa. RH -ryhmä til. merk. parempi kuin KTR ja MH -ryhmien yhdistetty tulos. Lopuksi verrattiin RH -ryhmän kognitiivisten taitojen kehitystä yhdistettyyn KTR ja MH -ryhmän tulokseen. Ero til. merkitsevä RH -ryhmän eduksi. Ryhmät eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan sukupuolessa, iässä, alkumittaustuloksissa, kotona olevien tietokoneolosuhteiden tai päiväkodin suhteen. |
Muuta |
Tulosten analysointitavan vuoksi ei tiedetä, erosivatko ryhmät toisistaan matematiikan taitoja mittaavissa tehtävissä. |