Utredning som görs av psykolog
Bedömning av kognitiva funktioner
Grundtanken med bedömningen av de kognitiva funktionerna är att det finns underliggande funktioner som de färdigheter man lär sig i skolan, som att räkna och att läsa, bygger på (Paananen, Aro, Kultti-Lavikainen & Ahonen, 2005). Förutom att man strävar till att göra en så noggrann utredning som möjligt över de färdigheter man lär sig i skolan, kan man förstå de svårigheter barnet har med inlärningen, om det finns något avvikande i de kognitiva funktionerna. Exempel på sådana kognitiva funktioner är t.ex. verbala funktioner av olika slag, visuell och spatial gestaltning, minnesfunktioner samt uppmärksamhet och exekutiva funktioner.
Vid bedömning av inlärningssvårigheter i matematik på kognitiv nivå, ligger utmaningen i att man ännu inte tillräckligt väl förstår i vilken grad vissa kognitiva svårigheter är kopplade till utvecklingen av olika matematiska delfärdigheter, och hur man kunde utnyttja denna information med tanke på stödåtgärder. I nedanstående tabell finns samlat de samband mellan matematiksvårigheter och olika kognitiva funktioner man funnit i olika undersökningar. Samtidigt är det bra att komma ihåg att en svaghet i en kognitiv funktion inte hos alla leder till en likadan svårighet i inlärningen.
Kognitiva funktioner |
Möjliga svårigheter i matematik |
---|---|
Minnesfunktioner
|
|
Visuell och spatial gestaltning |
|
Språkliga svårigheter |
|
Uppmärksamhet och exekutiva funktioner |
|
Bedömning av emotionella faktorer
Trots att enskilda emotionella faktorer inte antas orsaka inlärningssvårigheter, har de en stor betydelse för hur inlärningssvårigheterna tar sig i uttryck, dvs. hur och i vilken grad svårigheterna framträder i olika ämnen. I tabellen har samlats frågor som är bra att tänka på då man bedömer inlärningssvårigheter i matematik.
Emotionella faktorer |
Frågor som bör beaktas |
---|---|
Motivation |
|
Självkänsla, självbild som lärande i matematik |
|
Barnets inställning till uppgifter och arbetssätt i olika uppgiftssituationer |
|
Sammanfattning av den psykologiska utredningen (utlåtande)
De observationer gällande fortsatt undersökning och rekommendationer gjorda på basen av dem sammanställs av psykologen till ett utlåtande. Lärare och föräldrar kan ibland uppleva att det är svårt att läsa och förstå ett psykologutlåtande. För att underlätta läsningen finns det i nedanstående figur en generell uppbyggnad av ett utlåtande, dvs. vilken information det oftast innehåller och i vilken ordning sakerna presenteras.
Sammandraget kan indelas i tre huvudområden: Grunduppgifter, egentliga undersökningsresultat och sammanfattning.
Närmare information om psykologiska test och förvaring av resultat