Spelvärd och figurer
Välj spelvärld
I denna ruta väljs vilken spelvärld som spelaren vill spela i. Alternativen är Världen under vattnet och Djungeln. Spelaren kan byta värld när varje spel har avslutats i fältet
Observera!
Idén med spelet och dess innehåll är exakt likadana oavsett vilken spelvärld som väljs. Skillnaden är endast den grafiska utformningen.
Anvisningsruta
Efter valet av spelvärld öppnas en anvisningsruta. Anvisningarna som syns på spelskärmen läses också upp av spelet. Handledaren skall försäkra sig om att spelaren förstår idén med spelet. Avsikten är att spelaren bekantar sig med spelet första gången tillsammans med sin handledare under namnet "Test, Barn".
I världen under vattnet och nedanför textramen finns en bild på en snäcka och bredvid den en pil. När du klickar på bilden kommer du vidare från rutan. I djungelvärlden har den motsvarande bilden två vita blommor.
Samma bilder visas nästa gång nere på rutan när spelfältet har spelats färdigt. Då klickar spelaren igen på bilden och handleds att komma vidare.
Välj en egen spelfigur
När spelaren klickat nere på snäckan eller på blommorna öppnas en ny ruta där spelaren får välja en egen spelfigur. I början finns det bara en ledig figur i var och en spelvärld.
När spelaren vinner ett spelfält får han/hon frigöra endera en fisk (i världen under vattnet) eller en fjäril (i djungeln). Spelaren behöver sammanlagt sju (7) stycken fiskar ELLER alternativt sju fjärilar (7), för att frigöra en ny spelfigur. Då blir en ny spelfigur fri ur båda världarna. Vinsterna behöver inte spelas oavbrutet, utan de sparas i spelarprofilen. Det är dock viktigt att spelaren alltid slutför spelet i det aktiva fältet. Ett halvfärdigt fält sparas inte, utan spelaren börjar alltid ett fält på nytt.
Observera!
Frigjorda fiskar och fjärilar kan inte adderas (3 fiskar + 4 fjärilar = 7 djur), utan vinsterna ska samlas varje värld för sig.