Sijainti: Pääsivu Läsning Informationstjänst Källor och lästips Läsförståelse

Läsförståelse

Aro, T. (2007). Kummi 1. Utvärderings-, undervisnings- och rehabiliteringsmaterial. Läsförståelse: Teorier och övningar. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti

Brown, A.L., Palincsar, A.S. & Armbruster, B.B. (2004). Instructing comprehension fostering activities in interactive learning situations. Ingår i: Ruddell, R.B. & Unrau, N.J. (Eds.) Theoretical models and processes of reading. Newark, DE: International Reading Association.

Høien, T. (2007). Logoshandboken – diagnostisering av dyslexi och andra lässvårigheter. Bryne: Logometrica AS

Johansson, M-G. (2004) LS - Reviderad Klassdiagnoser i läsning och skrivning för högstadiet och gymnasiet. Stockholm: Psykologiförlaget

Järpsten, B. (2002). DLS för skolår 7-9 och år 1 i gymnasiet. Stockholm: Psykologiförlaget

Järpsten, B. (1999). DLS för klasserna 2 och 3. Stockholm: Psykologiförlaget

Järpsten, B. & Taube, K. (2010). DLS för skolår 4-6 Reviderad utgåva. Stockholm: Hogrefe Psykologiförlaget

Järpsten, B. & Taube, K. (2004). DLS Bas för skolår 1 och 2. Stockholm: Psykologiförlaget

Kintsch W. & Rawson K. A. (2005). Comprehension. Ingår i: Snowling & Hulme (2005) The Science of Reading. A Handbook. Oxford: Blackwell Publishing

Nation K. (2005). Children´s Reading Comprehension Difficulties. Ingår i: Snowling & Hulme (2005) The Science of Reading. A Handbook. Oxford: Blackwell Publishing

National Reading Panel. (2000). Teaching Children to Read: An Evidence-Based Assessment of the Scientific Research Literatur on Reading and Its Implications for Reading Instruction.  Hämtad från http://www.nationalreadingpanel.org/Publications/subgroups.htm. Hämtad den 15 maj 2011

Perfetti C. A., Landi N. & Oakhill J. (2005). The Acquisition of Reading Comprehension Skill. Ingår i: Snowling, M. & Hulme, C. The Science of Reading. A Handbook. Oxford: Blackwell Publishing

Reichenberg, M. (2010). Hur gör vi för att Ida och Filip skall förstå vad de läser? Ingår i: Staffans, K., Risberg, A-K. & Kronberg, N. Ida och Filip Lärarhandledning. Vasa: Lärum

Reichenberg, M. (2008). Vägar till läsförståelse. Texten, läsaren och samtalet. Stockholm: Natur och kultur.

Reichenberg M. & Lundberg I. (2008). Vad är lättläst? Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hämtad från: http://www.spsm.se/PageFiles/12868/Vad%20%c3%a4r%20l%c3%a4ttl%c3%a4st.pdf. Hämtad den 29 april 2011

Rosén M., Längsjö, E., Nilsson, I. & Gustafsson, J-E. (2008). Läsförståelse under luppen. Observera – Bedöma – Utveckla. Stockholm: Natur och kultur.

Staffans, K., Risberg, A-K. & Kronberg, N. (2010) Ida och Filip - kartläggning av läsförståelse för åk 5 . Vasa: Lärum

Westlund B. (2009). Att undervisa i läsförståelse. Lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur och kultur

sivun alkuun