Stödformer och aktörer
Stödformer
Inom förberedande och grundutbildning implementeras från och med 2011 tre olika former av stöd. Olika stödformer är allmänt stöd, intensifierat stöd och som starkaste form, särskilt stöd. I denna del presenteras dokument som är förknippade till övergångarna mellan stödformerna: pedagogisk bedömning, pedagogisk utredning och beslut om särskilt stöd. Dessutom beskrivs elevens plan för lärande och individuella plan (IP). För att identifiera stödbehovet är det viktigt att kontinuerligt följa upp barnets lärande och ge stöd i ett tidigt skede för att motverka större fortgående svårigheter.
Yrkeövergripande samarbete
En förutsättning för högklassigt stöd är ett fungerande yrkesövergripande samarbete. I det yrkesövergripande samarbetet deltar sakkunniga från pedagogiken, socialen och hälsovården, samt vårdnadshavarna. I samråd planeras hur barnets stödåtgärder, innehåll och målsättningar under olika stödperioder ska se ut. Tillsammans kommer man också överens om vem som har ansvar för vilka åtgärder. Med hjälp av konkreta planer är förverkligande och iakttagande av stödet lättare och mer strukturerad.