Sätt som stöjder lärandet
För att strukturera stödet i matematiska färdigheter används modellen av de fyra kärnområden för färdigheter som har utvecklats för informationstjänsten. I den här fasen presenteras sätten för att stödja i tre fall: i räknefärdigheter (behärskandet av talsymboler, räkna upp talraden, antalsräkning), aritmetiska grundfärdigheter (färdigheter i addition och subtraktion) samt förståelse för matematiska samband (positions- och tiobassystemet).
Räknefärdigheter
Här presenteras sätten för att behärska talsymboler, räkna upp talraden och stödja antalsräkningen.
Aritmetiska grundfärdigheter
Grundfärdigheter i addition och subtraktion kan undervisas på många olika sätt. I det följande presenteras en modell av hur undervisning av räknestrategier kan framskrida när barnet har svårigheter att lära sig addition och subtraktion inom talområdet 0-20.
Förståelse av matematiska samband
I nybörjarundervisning omfattar förståelsen för matematiska samband bl.a. förståelsen för talens platsvärde samt tiobassystemet.