Benämning

Benämning handlar om förmågan att uttrycka sig exakt och snabbt liksom att kunna använda just det ord eller de formuleringar man vill. Alla har ibland svårt att återkalla ord från minnet. Problem kan speciellt uppstå i stressande situationer på grund av trötthet. I detta fall är det inte frågan om en benämningssvårighet. Med benämningssvårigheter menar man specifika svårigheter med att återkalla språkliga benämningar på till exempel saker eller färger. Det är inte frågan om brister i ordförrådet. Barnet vet ordet men kan inte återkalla det.

Benämningssvårigheter

Vid benämningssvårigheter kan problemen återfinnas i noggrannheten eller snabbheten i benämningen eller i båda två. Graden av benämningssvårigheten varierar från lindrig till svår. Då barnet inte finner det rätta ordet kan det använda andra ord som påminner om det sökta ordet i form av betydelse (t.ex. ”kam” i stället för borste), ljudenlighet (”agodil” i stället för krokodil) eller utseende (”snögubbe” i stället för fågelskrämma). Barnet kan också beskriva eller visa ordet genom gester och miner. Vissa barn kan också ha svårt med det berättande språket vilket innebär att berättandet är mer inexakt eller snävare än hos jämnåriga barn (”den där går dit” i stället för "pojken springer till butiken").

Svårigheter med benämningen kan framkomma som separata problem eller tillsammans med andra språksvårigheter. Svårigheter med snabb benämning kan vara ihärdiga och hålla i sig till vuxen ålder. Benämningssvårigheter kan även innebära en långsammare läsinlärning. Enligt forskning hänger benämningssvårigheter och långsam läshastighet ihop. Benämningssvårigheter leder ändå inte alltid till problem med läsningen.

Kartläggning

Benämningen och svårigheter med den kan kartläggas med olika uppgifter. Man kan både pröva benämningshastighet och noggrannhet liksom benämning i olika sammanhang, eller särskilt koncentrera sig på feltyper och berättande. Vanligtvis kartläggs benämningen av en professionell person som specialiserat sig på språkutveckling och språkinlärning. Denna person kan vara en talterapeut eller en psykolog. Verktyg för kartläggning av benämning kan även finnas hos speciallärare och rådgivning. Avsikten med kartläggningen är att använda informationen då man planerar vidare stödåtgärder och habilitering för barnet.

Benämningshastighet kartläggs ofta med uppgifter där enskilda bilder ska benämnas eller genom snabb seriell benämning, benämning av bildserier (RAN). Då man benämner enskilda bilder mäts latenstiden före bilden benämns. I snabb seriell benämning mäts den sammanlagda tiden som går åt till att benämna serien. Många undersökningar tyder på att snabb seriell benämning urskiljer elever med läs- och skrivsvårigheter bättre än uppgifter där man benämner enskilda bilder.

Noggrannhet kan kartläggas genom att se på antalet rätta svar och feltyper i benämningsuppgifter. Här används t.ex. enskilda bilder som ska benämnas, men också uppgifter som bygger på olika kontexter, där barnet ska fylla på en mening, beskriva eller rimma. Man kan också analysera vilka slags ord barnet har svårt att benämna, som ex. substantiv eller verb.

Benämningssvårigheter kan också vara kopplade till svårigheter med berättande tal där barnet har svårt att producera tal och ofta söker ord. Den här delen av benämningen kan kartläggas med hjälp av bildserier som man berättar om, genom att upprepa berättelser man hört eller med spontana berättaruppgifter. I berättaruppgifter kan man analysera på vilket sätt och hur ofta barnet söker ord då han berättar, ordmängd, ordförrådets kvalitet, berättelsens struktur och längden på uttryck.

Planera stöd och träning

Benämning kan tränas och stödas genom olika övningar. Då man planerar träningen bör man beakta individuella egenskaper hos barnet. Det är viktigt att lära barnet att klara vardagen med sin svårighet. Övningarna skall hjälpa barnet att känna igen situationer då ord skall återkallas. Samtidigt skall övningarna erbjuda olika strategier för att hitta ordet. Det har visat sig vara lättare att träna exaktheten i benämningen än hastigheten.

sivun alkuun