Läsutveckling
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. (1999). Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita. Jyväskylä: Special Data.
Elbro, C. (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber.
Graves, M. F., Juel, C. & Graves, B. B. (2004). Teaching Reading in the 21st Century (Third Edition). Boston: Pearson Education
Hayes, M. & Stevenson, B. (red.) (2001). Lyckas med läsning. Läs- och skrivinlärning i Nya Zeeland. Stockholm: Bonnier utbildning.
Heilä-Ylikallio, R., Østern, A. L., Kaihovirta-Rosvik, H. & Rantala, B. (2004). Tjugotre poetiska landskap. Lärarhandledning till litteraturboken Poetens penna. Helsingfors: Söderströms.
Høien, T. & Lundberg, I. (1999). Dyslexi. Från teori till praktik. Stockholm: Natur och kultur.
Lerkkanen, M-K. (2008). Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. (2. painos). Helsinki: WSOY.
Liberg, C. (1993). Hur barn lär sig läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur
Lundberg, I. & Herrlin K. (2005). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Andra upplagan. Stockholm: Natur och kultur.
Myrberg, M. (2007). Dyslexi – en kunskapsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet
Nagy, W. E. & Scott, J. A. (2004) Vocabulary Processes, Ingår i: Ruddell, R.B. & Unrau, N.J. (Eds.) Theoretical models and processes of reading. Newark, DE: International Reading Association.
National Reading Panel. (2000). Teaching Children to Read: An Evidence-Based Assessment of the Scientific Research Literatur on Reading and Its Implications for Reading Instruction. Hämtad från http://www.nationalreadingpanel.org/Publications/subgroups.htm Hämtad den 15 maj 2011
Oker-Blom, G., Sandvik, M. & Hyvönen, S. (2003). Med språket i centrum. Språkstimulans i elevgrupper med varierande bakgrund. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
Siiskonen, T. Aro, M. & Holopainen, L. (2004). Lukeminen ja kirjoittaminen. Ingår i Ahonen T., Siiskonen, T. & Aro T. (toim.) Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. Jyväskylä: PS-kustannus, Niilo Mäki- instituutti.
Soifer, L. H. (2007). Föreläsning vid 34th Annual Conference on Dyslexia and Related Learning Disabilities, Closing the Gap Between Research and Practice. A Way With Words, Strategies for Vocabulary Development, New York, 12.3.2007
Taube, K. (2007). Barns tidiga läsning. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Wagner, Å. K. H. (2004). Generellt om språkutveckling. Ingår i: TRAS – Tidig registrering av språkutveckling. Handbok om språkutveckling hos barn. Stavanger: SPF-utbildning.