Aritmetiikka, matemaattinen itsetunto ja koulutyytyväisyys
Mevarech, Z. R. & Rich, Y. 1985. Effects of Computer-Assisted Mathematics Instruction on Disadvantaged Pupils' Cognitive and Affective Development. Journal of Educational Research, Vol 79, No 1, 5-11.
Tutkimustavoite |
Tutkimuksella haluttiin selvittää tietokoneavusteisen opetuksen vaikutuksia matematiikan taitoihin, kun se yhdistetään perinteiseen opetukseen. Haluttiin todisteita myös siitä, että tietokoneavusteisen harjoittelun ollessa yksilöllistä, se vaikuttaisi positiivisesti oppilaiden käsityksiin itsestä oppijoina. Tämän vuoksi sen arveltiin soveltuvan hyvin juuri oppimisvaikeutisille. |
Tutkimusasetelma | Lasten valinta, jossa huomioidaan, että olosuhteet ovat samat (vertailukelpoisia) - Henkilökohtainen OPS (12 x 10min arviointitehtäviä) - Harjoittelu - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 376 |
Osallistujien ikä | Koehenkilöt 67(3.lk.), 66 (4.lk.), 65 (5.lk.) eli yhteensä 198 Kontrollit 67(3lk.), 52(4.lk.), 59(5.lk.) eli yhteensä 178 |
Osallistujien kuvaus | Valtion kategorian mukaan lapset "heikkojen lasten kouluissa" (low achievement level), koulut sijaitsevat saman kehitystason kaupungeissa |
Käytetty ohjelma | TOAM / perinteinen oppitunti |
Ohjelman kuvaus | TOAM: drillaustehtäviä 14:llä matematiikan osa-alueella (ei tarkempaa kuvausta) Perinteinen: tavallisia matematiikan oppitunteja |
Harjoittelun kesto | Arviointitehtävät HOPSia varten (12x10min) --> yhden lukukauden aikana 4 tuntia viikossa joko tietokoneavusteisessa ryhmässä (3 perinteistä tuntia + 1 TOAM -tunti) tai perinteisessä ryhmässä (4 perinteistä tuntia) |
Käytetyt mittarit |
Loppumittaus: Arithmetic Achievement Test (aritmetiikan perusoperaatiot, sisällön ymmärtäminen ja soveltaminen), Mathematical Self-Concept questionnaire (itsetuntoon liittyvä kysely, 21 kysymystä matematiikan saavutuksista, kyvyistä ja asenteista, yhdessä kysymyksessä aina 3 vaihtoehtoa), Quality of School Life scale (27 kysymystä koulutyytyväisyydestä, sitoutumisesta koulutyöhön ja asenteista opettajie kohtaan, yhdessä kysymyksessä aina 3 vaihtoehtoa) |
Tulokset |
Aritmetiikan testissä tilastollisesti merkitsevä ero tietokoneavusteisen ryhmän eduksi jokaisella luokka-asteella. Sukupuolten välillä ei eroa. Itsetuntokyselyssä tietokoneavusteinen ryhmä arvioi itsensä til. merk. korkeammalle matem. saavutuksissa, kyvyissä ja asenteissa. Tyytyväisyyskyselyssä tietokoneryhmän koulukokemukset til. merk. positiivisempia kuin perinteistä opetusta saaneiden. |
Muuta |
Tutkimuksessa ei ollut varsinaista alkumittausta, johon loppumittauksen tuloksia olisi verrattu. |