Ketkä hyötyvät eniten aritmeettisesta drillausharjoittelusta?
Hativa, N. & Shorer, D. 1989. Sosioeconomic Status, Aptitude and Gender Differences in CAI Gains of Arithmetic. Journal of Educational Research, Vol 83, No 1, 11-21.
Tutkimustavoite |
Tarkoituksena verrata tietokoneavusteisen harjoittelun tehokkuutta hyvien ja heikkojen oppilaiden suhteen sekä luokka-asteen ja sukupuolen suhteen. |
Tutkimusasetelma | Alkumittaus 3 viikkoa koulun aloituksesta (tasoryhmät) - Harjoittelu (lukuvuosittain) - Loppumittaus lukukauden lopussa (9kk kuluttua) |
Osallistujien määrä | 211 |
Osallistujien ikä | 2.-6. lk. |
Osallistujien kuvaus | 99 lapsista heikkoja, 112 hyviä |
Käytetty ohjelma | TOAM |
Ohjelman kuvaus | Aritmetiikan drillausharjoittelua |
Harjoittelun kesto | 3 x viikossa / lukuvuosi, tutkimusraportissa mukana usean lukuvuoden tuloksia |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus: 12 x 10 min arviointitehtäviä, Loppumittaus: TOAM -ohjelmasta tulostettavissa raportti, jossa tietoa jokaisen oppilaan tasosta. Ohjelma mittaa lukujen ymmärtämistä, yhteen- ja vähennyskaskua, allekkain laskua, yhtälöitä, mittaamista, kertolaskua, sanallisia ongelmia, kertolaskua allekkain sekä jakolaskua. |
Tulokset |
Toisen luokan tuloksia ei raportoitu. Lapset joiden sosioekonominen tausta korkeampi hyötyivät TOAMista tilastollisesti merkitsevästi eniten. Ylemmällä luokka-asteella hyvät oppilaat hyötyvät, heikot eivät hyödy. Ylipäätään hyvät hyötyvät til. merkitsevästi enemmän kuin heikot. Pojat hyötyivät til. merkitsevästi enemmän kuin tytöt. |
Muuta |
Tutkimuksessa ei ollut kontrolliryhmää mukana. |