Yhteenlaskutaidon kehittäminen Fish Chase -pelillä
Kraus, W. H. 1981. Using a Computer Game to Reinforce Skills in Addition Basic Facts in Second Grade. Journal for Research in Mathematics Education, Vol 12, No 2, 152-155.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli selvittää, voidaanko tietokonepelillä kehittää toisen luokan oppilaan perustavia yhteenlaskutaitoja. |
Tutkimusasetelma | Alkumittauksen perusteella 19 lasta jaettiin ensin hyviin ja heikkoihin. Syntyneistä ryhmistä valittiin satunnaisesti 5 lasta koeryhmään (10) ja loput 9 lasta toimivat kontrolleina. - Harjoittelu - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 19 |
Osallistujien ikä | 2 lk |
Osallistujien kuvaus | tavallinen yleisopetusryhmä |
Käytetty ohjelma | Fish Chase ja Hangman |
Ohjelman kuvaus | Fish Chase pelissä kysytään yhtälöstä puuttuvaa yhteenlaskettavaa.
Lapsi täydentää yhtälön. Jos hän vastaa oikein, hänen hahmonsa "pieni
kala" saa lisää vauhtia, jos taas vastaus on väärä, vastustaja "iso
kala" saavuttaa lapsen pelihahmoa. Hangman on kontrollipelinä toiminut tavutuspeli. |
Harjoittelun kesto | 2 viikkoa, vuoropäivinä 15 minuuttia Hangmania ja Fish Chasea. Intervention aikana lapset ehtivät pelata Hangmania km. 85 min. ja Fish Chasea km. 64 min. |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus: Standardoitu taitoja mittaava testi Loppumittaus: a) 12 (a+__=b) ja 12 (__+a=b) yhteenlaskutehtävää, joissa summa > tai = kuin 10. Tehtävien järjestys oli satunnainen. Lapsilla 1 minuutti aikaa tehdä tehtäviä. b) Tavutustesti (24 samaa Hangmanissa esiintynyttä sanaa) |
Tulokset |
Yhteenlaskutehtävissä koeryhmä tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin kontrolliryhmä. Tavutustehtävissä kontrollit parempia, mutta tulos ei ollut til. merkitsevä. |
Muuta |