Sijainti: Pääsivu Matematiikka Tietopalvelu Tukitoimet Tietokoneavusteinen harjaannuttaminen Tutkimustietoa Aritmetiikka Yhteenlaskutaidon kehittäminen Fish Chase -pelillä

Yhteenlaskutaidon kehittäminen Fish Chase -pelillä

Kraus, W. H. 1981. Using a Computer Game to Reinforce Skills in Addition Basic Facts in Second Grade. Journal for Research in Mathematics Education, Vol 12, No 2, 152-155.

 

Tutkimustavoite
Tavoitteena oli selvittää, voidaanko tietokonepelillä kehittää toisen luokan oppilaan perustavia yhteenlaskutaitoja.
Tutkimusasetelma Alkumittauksen perusteella 19 lasta jaettiin ensin hyviin ja heikkoihin. Syntyneistä ryhmistä valittiin satunnaisesti 5 lasta koeryhmään (10) ja loput 9 lasta toimivat kontrolleina. - Harjoittelu - Loppumittaus
Osallistujien määrä 19
Osallistujien ikä 2 lk
Osallistujien kuvaus tavallinen yleisopetusryhmä
Käytetty ohjelma Fish Chase ja Hangman
Ohjelman kuvaus Fish Chase pelissä kysytään yhtälöstä puuttuvaa yhteenlaskettavaa. Lapsi täydentää yhtälön. Jos hän vastaa oikein, hänen hahmonsa "pieni kala" saa lisää vauhtia, jos taas vastaus on väärä, vastustaja "iso kala" saavuttaa lapsen pelihahmoa.
Hangman on kontrollipelinä toiminut tavutuspeli.
Harjoittelun kesto 2 viikkoa, vuoropäivinä 15 minuuttia Hangmania ja Fish Chasea. Intervention aikana lapset ehtivät pelata Hangmania km. 85 min. ja Fish Chasea km. 64 min.
Käytetyt mittarit
Alkumittaus: Standardoitu taitoja mittaava testi

Loppumittaus: a) 12 (a+__=b) ja 12 (__+a=b) yhteenlaskutehtävää, joissa summa > tai = kuin 10. Tehtävien järjestys oli satunnainen. Lapsilla 1 minuutti aikaa tehdä tehtäviä. b) Tavutustesti (24 samaa Hangmanissa esiintynyttä sanaa)
Tulokset
Yhteenlaskutehtävissä koeryhmä tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin kontrolliryhmä. Tavutustehtävissä kontrollit parempia, mutta tulos ei ollut til. merkitsevä.
Muuta

 

sivun alkuun