Skills Arenaa pelaamalla paremmaksi yhteen- ja vähennyslaskijaksi
Shin, N., Norris, C. & Soloway, E. 2006. Effects of Handheld Games on Students Learning in Mathematics. Proceedings of the 7th International Conference on Learning Sciences. Indiana University, Bloomington IN, June 27 -July 1.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli selvittää, millaiset oppilaan ominaisuudet korreloivat matematiikan oppimista peliympäristössä (asenne matematiikkaa tai peliä kohtaan, pelimenestys, sukupuoli tai etninen tausta). Lisäksi tutkittiin, vaikuttaako peli eri sukupuoliin tai heikkoihin lapsiin eri tavalla. |
Tutkimusasetelma | Interventioryhmien jako luokkien perusteella. Alkumittaus - 10 päivän harjoittelu - 5 viikon harjoittelu - Välimittaus - 13 viikon harjoittelu - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 46 (lapset kolmelta luokalta 17(GB), 20(CG) ja 9(KTR)) |
Osallistujien ikä | 2. lk. |
Osallistujien kuvaus | Lapset tavallisista yleisopetusryhmistä, sosio-ekonomiselta taustaltaan keskiluokkaisia. |
Käytetty ohjelma | Skills Arena |
Ohjelman kuvaus | Peli oli ohjelmoitu opettamaan perusaritmetiikan taitoja; yhteen- ja vähennyslaskua. Peliä pelattiin Game Boy -pelinä, jossa lapsi saattoi valita itselleen pelihahmon ja pelitason. Nopeudessa oli mahdollisuus valita taso väliltä 1-6 ja sisällössä väliltä 1-3, joista taso 1 helpoin (esim. __+3=10), 2 vaikeampi (esim. 300+400=__ tai 260-50=__) ja 3 vaikein (esim. 245+563=__). Peli esittää tehtäviä 1, 2, 3 ja 4 numeroisilla luvuilla (7, 83, 165, 2840). |
Harjoittelun kesto | 10 päivää + 5 viikkoa + 13 viikkoa GB-ryhmä: Skills Arenaa Game Boyna 10 päivää x 15min (150min) + peliä vastaavia tehtäviä 5 viikkoa (225min) + 13 viikkoa Skills Arenaa (390min) CG-ryhmä: Skills Arenaa samoin 10 päivää + 5 viikkoa perusaritmetiikkaa pelikorteilla + 13 viikkoa Skills Arenaa (3-4x15min/vko) KTR-ryhmä: mukaan 10 viikon kuluttua, loput 8 viikkoa pelasivat Skills Arenaa 3-4x15min/viikko |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus, Välimittaus
ja Loppumittaus: Mathematic Scores and
Handheld Game Scores Osa 1: 25 yhteen- ja 25 vähennyslaskua (helpompi taso) Osa 2: 10 yhteen- ja 10 vähennyslaskua (vaikeampi taso) Lisäksi loppumittauksessa Asennekysely (Attitude toward math survey), jossa 23 kyllä/ei -väittämää + 8 lisäkysymystä pelin ominaisuuksista (värit, äänet yms.) Pelidata: Pelaamisen aikana jokaisen lapsen saamat pistemäärät ja heille esitettyjen ongelmien määrä tallentuivat peliin. |
Tulokset |
Skills Arena pelin pisteet ja Asenne matematiikkaa kohtaan korreloivat tilastollisesti merkitsevästi Matematiikan testipisteiden suhteen. Asenteella peliä kohtaan, sukupuolella tai etnisellä ryhmällä ei ollut til. merk. yhteyttä Matematiikan testipisteisiin. GB-ryhmä (Game Boy) paransi matematiikassa ensimmäisen 5 viikon session aikana til. merk. enemmän kuin CG-ryhmä (Pelikortit). GB:n parannus 11% ja CG:n 5%. Seuraavan 13 viikon aikana CG -ryhmän alettua pelaamaan Skills Arenaa, heidän tulokset paranivat til. merk. enemmän kuin GB-ryhmällä. GB paransi enää 1% verran, kun taas CG paransi 11%. Vastaavan suuntainen kehitys on nähtävissä, kun ryhmistä erotettiin heikkojen oppilaiden tulokset. GB:n heikot paransivat ensin 16% ja myöhemmin alle 1%:n. CG:n heikot paransivat pelikorttijaksolla 5% ja Skills Arena -pelijaksolla 12%. Erot ryhmien välillä til. merkitseviä. |
Muuta |
Kolmannen ryhmän (KTR) tuloksia ei voitu verrata heidän omaan lähtötasoon tai muihin ryhmiin, koska he osallistuivat vain Loppumittaukseen. |