Perspektiv till inlärningssvårigheter i matematik
Många olika perspektiv
Matematiksvårigheter kan man närma sig från många olika håll. I följande schematiska bild presenteras en förenklad modell av hur man kan närma sig inlärningssvårigheter på olika nivåer.
Beteendenivå
Föremål för granskning är själva inlärningsprestationen, dess nivå eller de fel som uppkommer under processen, uppfattningar och tolkningar relaterade till prestationerna. Det centralt är att förstå vilka delfärdigheter barnet redan behärskar och i vilka färdigheter barnet behöver stöd. Läs mer...
Kognitiv-emotionell nivå
Inlärningssvårigheter granskas genom att analysera störningar i kognitiva funktioner. Man utreder främst kognitiva avvikelser genom olika psykologiska eller neuropsykologiska test och kartläggningar. Läs mer...
Emotionella faktorer kan uppfattas som relaterade till denna kategori, men också som självständiga faktorer. Läs mer...
Neural nivå
Inlärningssvårigheter kan granskas på nivån för hjärnans och nervsystemets funktion, och då strävar man till att förstå avvikelser i hjärnans funktion eller uppbyggnad. Inom forskningen strävar man till att utreda hur hjärnan behandlar matematik och hur olika skador eller avvikelser i eller utvecklingsmässiga avvikelser i hjärnan påverkar inlärningen av matematiska färdigheter. Genom olika metoder för hjärnscanning utreder man vilka områden i hjärnan som är centrala för matematikprestationer och hur inlärningssvårigheter kan framträda som avvikelser i hjärnans funktion eller uppbyggnad.
Miljönivå
Inlärningssvårigheter kan också granskas utgående från miljöperspektiv genom att miljöfaktorers inverkan på inlärningen och prestationerna analyseras. Läs mer...