Yhteen- ja vähennyslaskutaitojen harjoittelu FLASH-ohjelmilla
Fuchs, L. S., Fuchs, D., Hamlet, C. L., Powell, S. R., Capizzi, A. M. & Seethaler, P.M. 2006. The Effects of Computer-Assisted Instruction on Number Combination Skill in At-Risk First Graders. Journal of Learning Disabilities, Vol 39, No 5, 467-475.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli arvioida tietokoneavusteisen opetuksen tehoa perusaritmetiikan taitojen kehittäjänä. |
Tutkimusasetelma | Alkumittaus (joukko satunnaisesti kahteen ryhmään) - Harjoittelu (16 lasta harjoittelivat matematiikkaa ja 17 lukemista) - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 33 |
Osallistujien ikä | 1 lk |
Osallistujien kuvaus | heikkoja matematiikassa ja lukemisessa |
Käytetty ohjelma | Matematiikka (FLASH) ja Lukeminen (FLASH) |
Ohjelman kuvaus | Matematiikan ohjelmassa esitetään yhteen- ja vähennyslaskuyhtälöitä,
joiden summa ja erotus vaihtelee välillä 0-18. Lapsi kirjoittaa yhtälön
uudelleen työmuistista, kun se katoaa ruudulta. Esitysaika adaptoituu
lapsen onnistumisen mukaan. Lukemisessa ruudulle ilmestyy joku 200:sta ikätason yleisimmästä sanasta. Sana katoaa hetken kuluttua ja lapsen tulee kirjoittaa se työmuistinsa avulla ruudulle. |
Harjoittelun kesto | 50 x 10 min. (18 viikkoa) Sessioita matematiikassa km. 46,44 ja lukemisessa 45,53 kappaletta. |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus: Nopea kirjaimen nimeäminen (52 kirjainta satunnaisessa järjestyksessä, sis. kaikki 26 kirjainta, lapsella 1 minuutti aikaa nimetä, käytettiin kontrollitehtävänä mitattaessa ryhmien lähtötasoa) Alku- ja loppumittaus: Yhteen- ja vähennyslaskun sujuvuus (molempia 24 tehtävää, joissa summa ja erotus välillä 0-18, molemmissa osissa 1 minuutti aikaa kirjoittaa vastauksia), Sanalliset ongelmat (14 tehtävää, joissa summa ja erotus alueella 0-9, 30 sekuntia aikaa vastata, kun testaaja on lukenut ongelman), WRMT-R sanan tunnistaminen (100 sanaa ääneen, lopetus 6 virheen jälkeen) Loppumittauksessa lisäksi: Tavutustehtävä (testaaja lukee tavutettavan sanan eri yhteyksissä, lapsi tavuttaa sen lopuksi paperille), Harris-Jacobson (1972) tavutustesti, Lukemisen sujuvuus (montako sanaa ehtii lukea ääneen minuutissa) |
Tulokset |
Lukemisryhmä Tavutustehtävissä ja Harris-Jacobsonin testissä tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin Matematiikka -ryhmä. Yhteenlaskun sujuvuuden kehitys Matematiikka -ryhmässä til. merk. parempi kuin Lukemisryhmässä. Vähennyslaskuissa ja sanallisissa ongelmissa molemmat ryhmät paransivat, mutta tulos ei til. merkitsevä. |
Muuta |
Koska yksittäisen tehtävän esitysaika oli adaptoituva ja sessio rajattu 10 minuuttiin, ohjelma ehti esittää nopeammille lapsille enemmän yhtälöitä tai sanoja. |